Bolånehandläggare till BlueStep Bank

Bolånehandläggare till BlueStep Bank

BlueStep Bank är specialister på bolån och ett komplement till de traditionella bankerna. BlueStep erbjuder alltså ett alternativ under den period kunden av olika anledningar inte kan få lån av de flesta andra banker. Vanliga anledningar till den traditionella bankens låneavslag är kundens anställningsform och ekonomiska historik. Många människor har idag vikariat, projektanställning eller är egna företagare, men de inkomstformerna anser ofta de traditionella bankerna vara mindre säkra än inkomsterna från en fast anställning. BlueStep Bank gör en annan bedömning och har hjälpt tiotusentals människor med lån genom att utgå från den nuvarande och framtida betalningsförmågan, och inte bara titta på anställningsform och kredithistorik.

BlueStep Bank etablerades i Sverige 2005 och i Norge 2010. Sedan 2017 heter vår ägare EQT. Vårt erbjudande omfattar bolån, privatlån och sparkonton till privatpersoner. I dagsläget har vi drygt 60 000 kunder och av dem är ca 16 000 bolånekunder. Vi är över 200 anställda fördelat mellan huvudkontoret i Stockholm, Oslo och Helsingborg. BlueStep Bank har medarbetare med mycket varierande ursprung och bakgrund och vi är övertygande om att det gör oss bättre på att förstå och möta våra kunders behov!

Om tjänsten
Som Bolånehandläggare ingår du i en grupp om ca 10 personer som är en av tre grupper inom BlueSteps Kundcenter. Avdelningen fokuserar på inflödet av vår bolåne- och privatlåneaffär.

Tillsammans med dina kollegor i gruppen arbetar du som kundansvarig Bolånehandläggare och fattar dagligen beslut på låneansökan och lånelöften från olika marknadskanaler. Till en stor del är processen manuell vilket innebär att beslut och hantering av ärendet sker i vårt egna affärshanteringssystem men också i samråd med vår kreditavdelning som jobbar väldigt nära kundcentret. En viktig del i rollen som Bolånehandläggare är att ha daglig kundkontakt där du ger kreditbesked till kunderna och begär in kompletteringar och underlag för att färdigställa ärendet inför kreditbeslut och utbetalning eller tillträden.

Exempel på arbetsuppgifter är:
  • Ta emot ansökningsförfrågningar via vår kundtjänst
  • Fatta beslut och bevilja låneansökan och lånelöften samt säkerställa att beslutet är i linje med den kreditinstruktion som finns
  • Bearbeta din kundportal/portfölj och färdigställa låneansökan genom att begära in kompletteringar och underlag inför utbetalning eller tillträden.
  • Föra en dialog med Kreditavdelningen kring relevanta kreditärenden
  • Säkerställa att risk och regelefterlevnad efterlevs
Din profil
För att passa i rollen som Bolånehandläggare hos oss tror vi att du:
  • Har god erfarenhet av bolån och dess tillhörande processer
  • Har erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter inom bank- och finansbranschen
  • Är bra på att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
  • Det är klart meriterande om du har Swedsec-licens för bolån
Som person är du service minded, strukturerad, självständig, förändringsbenägen och analytisk. Du är tydlig, beslutsam och har hög integritet. Kontaktytorna är många och vi ser därför att du är social med en god samarbetsförmåga och intresse för att utveckla goda relationer.

För att lyckas i rollen ser vi att du har ett tydligt kundfokus och gillar att arbeta i ett högt tempo, med en förmåga att tillsammans med din grupp och kollegor verka för såväl hög kvalitet som affärsmässighet. Du har utöver detta ett intresse att vara med och bidra till att vi har bra och kundvänliga processer, som vi ständigt utvecklar och förbättrar.

Erbjudande
Söker du ett företag som är i framkant och där kulturen präglas av entreprenörskap och engagemang. En utmanare i en traditionell bransch som växer och som ska fortsätta göra det. Då är kanske BlueStep något för dig! Hos oss får du möjlighet att arbeta med kollegor som står för hög kompetens och professionalitet. Vi premierar nytänkande och för rätt person finns möjlighet till en riktigt spännande karriär!

Intresserad?
Klicka på ansök för att söka tjänsten. Vi ser gärna din ansökan så snart som möjligt, urvalet sker löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdatum.

Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Tove Svensson på tove.svensson@bluestep.se .
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Service & Kundtjänst, Kundtjänst, Bank, Finans & Försäkring
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 6 nov (49 dagar kvar)