Social Media Manager

Social Media Manager

Vi är Blocket, Sveriges största och mest populära marknadsplats! Varje månad har vi cirka 12,3 miljoner aktiva användare, vilket i sin tur genererar 85 miljoner sessioner. Vi är stolta över vårt arbete att möjliggöra cirkulär ekonomi i Sverige och vårt bidrag till en positiv miljöpåverkan. Årligen sparar vi 800.000 ton växthusgaser. Vi vill lyfta att Blockets t jänster är till för alla och likaså vår arbetsplats. Vi har en inkluderande kultur och ser mångfald som en stor fördel för att skapa bra tjänster och kommunikation för våra användare som också är mångfaldiga

Vi söker en ny kollega! Vill du ta ett av Sveriges starkaste varumärken till nya höjder i sociala medier? Vill du inspirera till att få fler att välja second hand istället för nytt? Vill du vara med på en resa mot att bli nästa generations marknadsplats? Då kan vi vara en match!

Vi är inne i ett arbete med att förändra och utveckla våra organiska sociala kanaler och du kommer bli en viktig nyckelspelare i arbetet med att implementera en ny strategi, sätta nya innehållskoncept och ta fram nytt engagerande content.

Det här kommer du att göra:

Du kommer ansvara för Blockets organiska sociala kanaler vilket innebär att ta fram både grafiskt och skriftligt innehåll, publicera, monitorera kommentarer och mäta effekt i kanaler som Instagram, Facebook och LinkedIn. I din roll ligger dessutom ansvar för att exekvera våra köpta kampanjer i sociala medier samt driva våra samarbeten inom Influencer marketing. Du kommer arbeta tätt med Blockets inhousebyrå som producerar innehåll för bland annat TVC, sociala medier, nyhetsbrev och webb. Tillsammans ansvarar ni för att innehållet följer övergripande marknadsstrategier, grafiska guidelines och tone of voice, och inte minst - ger effekt. Du kommer även att arbeta nära vårt mediateam som samordnar alla våra medieköp

Dina uppgifter kommer bland annat vara:
  • Implementera en ny kanalstrategi för organisk social
  • Ansvara för våra organiska kanaler; skapa innehåll, publicera och mäta effekt
  • Community Management; monitorera och svara på kommentarer
  • Planera, implementera, hantera och kontinuerligt optimera kampanjer i sociala kanaler utifrån uppsatta KPI:er
  • Ansvara för våra samarbeten inom Influencer marketing
Vi tror att du:
  • Drivs av att ta fram innehåll med kreativ höjd som ger effekt
  • Har ett datadrivet mindset: gillar att omvandla datadrivna insikter till innehåll
  • Att testa, optimera, analysera och löpande följa upp är en självklarhet för dig
  • Du är ambitiös och självgående men jobbar även mycket bra i grupp
  • Har örat mot marken och har koll på de senaste sociala trenderna
  • Ser content från ett bredare perspektiv - du är van att snappa upp innehållsideér från andra team/avdelningar och omsätta i dina kanaler.
Bakgrund/skills:
  • Du har en utbildning inom marknadsföring eller motsvarande
  • Erfarenhet av att driva sociala organiska kanaler med dokumenterad effekt
  • Erfarenhet av att jobba med paid social
  • Van att testa, anpassa och utveckla innehåll baserat på insikter och data
Hej från Nathalie, vår Content Manager

Jag heter Nathalie Borgman Peters, är Content Manager på Blocket och leder det dagliga content arbetet och tillsammans med resten av teamet tar vi Blockets innehåll till nya höjder. För att lyckas behövs mycket egna idéer, samarbete och driv. Den här rollen är efterlängtad och jag ser verkligen fram emot att du börjar.

Hej från din blivande chef!

Jag som rekryterar heter Mattias Bogren och är Marketing Director på Blocket. Transparens, tydlighet och målorientering är viktiga delar i mitt ledarskap. Jag vill ge mina medarbetare de bästa förutsättningar för att utvecklas och tror att detta görs bäst i en miljö där det är högt i tak och som präglas av samarbete där alla har sina tydliga mandat och ansvarsområden. Men det viktigaste av allt är att det ska vara kul att gå till jobbet! Och hos oss välkomnas man varje morgon av ett kompetent och härligt gäng som alla har nära till skratt som tillsammans jobbar hårt för att få fler att använda Blocket, oftare och till fler ändamål.

Är du vår nästa Blocketeer?

Vi ser i så fall fram emot att höra från dig. Skicka din CV eller ansök med din LinkedIn-profil och låt oss veta vad som kickar igång dig. Har du frågor så är du välkommen att höra av dig till mattias.bogren@blocket.se
Mer info
Kontaktperson Camilla Hesselberg
Telefon +47 46170304
Område Stockholms stad
Yrkesroll Marknadsföring, Direkt marknadsföring
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 30 juni 2022 (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 har Blocket-konceptet exporterats till mer än 40 andra länder - idag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Sveriges största marknadsplats på nätet. Här finns dagligen cirka 600 000 saker, fordon, jobb och bostäder som annonseras ut och upptäcks av 5 miljoner besökare varje vecka. Värdet av alla annonser 2018 var 714 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 15 procent av Sveriges BNP. Tack vare begagnathandeln på Blocket kan 0,8 miljoner ton växthusgaser undvikas varje år. Det motsvarar som om Stockholm stads vägar stod tomma i cirka ett år. Cirka 240 medarbetare jobbar på Blocket vars kontor finns i centrala Stockholm. Tillsammans brinner vi för begagnathandel, miljön och att vidareutveckla Blocket - en av landets största sajter. Vi är stolta miljöhjältar och trivs med varandra. Läs mer om oss på vår karriärsida.