Brand Designer till Aftonbladets Marknadsavdelning

Brand Designer till Aftonbladets Marknadsavdelning

Kan du vara den som sätter ett bildligt uttryck av Sveriges största nyhetssajt, som ser till att Aftonbladets journalistik och produkter marknadsförs med rätt känsla och utseende?

Du är en nyfiken, konceptuellt stark digital designer. Du älskar stora varumärkeskoncept, bra idéer och smarta digitala kampanjer.

Vi ger dig en arbetsplats som alltid strävar efter att vara marknadsledande både i sin produkt, innehåll och personal. Du kommer att tillhöra en marknadsavdelning om ca 8 personer som alla besitter olika kompetenser och fantastiska personligheter.

Arbetsuppgifter

Arbeta som ledande kreatör på marknadsavdelningen för ett av Sveriges mest kända varumärken och vara ansvarig för kommunikation och jobba både strategiskt och operativt.

Vi arbetar med branding, film, digital, design - vilken typ av kommunikation som helst.

Samarbeta med ett kreativt team av strateger, UX-designers och marknadsförare.

En arbetsdag kan innehålla alltifrån product marketing med våra utvecklare till att göra en social media-kampanj för Rockbjörnen

Vem är du?
  • Vi tror att du tycker om att engagera och gärna gör det för en miljonpublik.
  • Du är äv en insiktsdriven och tänker på användarna och med dem i fokus använder du din kreativitet.
  • Du är uppdaterad på design / UX & digitala trender.
  • Har minst 2 års arbetslivserfarenhet.
  • Du gillar storytelling och har höga svenska språkkunskaper - både skriftligt och muntligt.
  • Förstår affärer och budgetar, och kan arbeta kreativt inom sina begränsningar.
  • Split vision - förmågan att arbeta med flera projekt samtidigt.
  • Pragmatisk - varken en känslig konstnär eller en push-over.
  • Prestigelös - Aftonbladet är inte en plats för kreativa divor eller människor som bygger sitt eget personliga varumärke, vi är ett lag!
  • Och du är såklart en rolig, social och varm individ.
Du bör ha erfarenheter inom:

Användarcentrisk design och kommunikation

Typografi, färg och en känsla för form

Adobe Creative Suite och Sketch

Arbetar smidig tillsammans med produktgrupper

Digitala kampanjer som banners och SoMe-integreringar

Stark förmåga att genomföra strategiska planer

Som en del av denna process kommer vi att göra en bakgrundskontroll på slutkandidat.
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Data & IT, UX & Webbdesign, Media, Kultur & Design, Designer
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 31 jan (10 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla som varje dag når omkring 3,5 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus.

Varje dygn publiceras omkring 500 artiklar, men också ett stort antal video-inslag och tv-program.

Aftonbladet bevakar Sverige och världen och är ofta på plats och rapporterar direkt vid stora nyhetshändelser. Breaking News är en av de bärande delarna i vår journalistik och online video en integrerad del av nyhetsredaktionen. Stor vikt läggs också vid daglig agenda-journalistik, granskningar och gräv, underhållning, sport och livsstils-journalistik.

Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.

Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs i dag av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).