Aftonbladets ledarredaktion söker sommarvikarier

Aftonbladets ledarredaktion söker sommarvikarier

Som vikarierande ledarskribent är du del av Aftonbladets ledarredaktion, skriver ledartexter och deltar i arbetet med poddar, chattar, web-TV, sociala medier med mera. Tjänsten är vikariat till 15 juni till 13 augusti 2021.

Du ska ha stor talang för att skriva och mycket goda kunskaper om politik. Du får gärna ha erfarenhet av att skriva opinionstext. Erfarenhet av journalistiskt arbete på redaktion är ett plus, liksom kunskap om sociala medier och nya idéer om hur framtidens opinionsjournalistik borde se ut.

Vi är idag 4 medarbetare på ledarredaktionen, flera krönikörer och en fristående tecknare. Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Vi jobbar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Sista ansökningsdag är 1 maj. Som en del av rekryteringsprocessen kommer vi att skicka ut ett kapacitet- och personlighetstest till kandidater i ett senare skede av processen. Vi även göra en bakgrundskontroll på slutkandidat.

Välkommen med din ansökan!
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Media, Kultur & Design, Journalistik
Typ av anställning Säsongsjobb
Sista ansökningsdag 1 maj 2021 (20 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla som varje dag når omkring 3,5 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Varje dygn publiceras omkring 500 artiklar, men också ett stort antal video-inslag och tv-program.

Aftonbladet bevakar Sverige och världen och är ofta på plats och rapporterar direkt vid stora nyhetshändelser. Breaking News är en av de bärande delarna i vår journalistik och online video en integrerad del av nyhetsredaktionen. Stor vikt läggs också vid daglig agenda-journalistik, granskningar och gräv, underhållning, sport och livsstils-journalistik.

Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs i dag av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).