Aftonbladet söker en digital marknadschef

Aftonbladet söker en digital marknadschef

Vi söker nu en digitalt driven marknadschef till Aftonbladet för att ta Aftonbladets varumärke och produkter till nästa nivå. Du kommer ansvara för att sätta marknadsstrategier och bygga varumärke samt konvertera användare till våra många olika satsningar.

Du kommer vara personen varje initiativtagare kommer till med en ny satsning, redaktionell såväl som kommersiell, för att sätta en go-to-market och growth-plan. Val av varumärke, aktiviteter, medium/kanal, budskap och grafiskt uttryck blir en mycket viktig del i dina uppgifter.

Rollen är både strategisk och operativ då du både behöver se den övergripande bilden men också kunna ta fram och exekvera på flertalet parallella marknadsplaner för befintliga och nya digitala satsningar. Du kommer få staka ut riktningen för hur Aftonbladet ska jobba med digital marknadsföring framåt. Vidare kommer du att tillsammans med vår chef för sponsorskap ansvara för att sätta vår Aftonbladets övergripande marknadsstrategi, var och hur ska vi lägga vår marknadsbudget för största möjliga genomslag.

Mer specifikt kommer du att
  • Du är specifikt ansvarig för positionering och budskap för nya produkter och initiativ, vilket innebär att du måste kunna förstå kundbehov, kanal och produkt för att identifiera, rekommendera och producera effektiv kommunikation.
  • Du har nära kontakt med stakeholders både internt och externt, från redaktion, designers och produktägare till samarbetspartners och byråer, inklusive kravställning för kampanjer hos redan upphandlade byråer.
  • Du jobbar nära och inspirerar övriga avdelningar med din kunskap om digital kommunikation, nya medievanor, strategi och sociala medier.
Marknadsteamet är en liten kärngrupp som består av en Channel Marketing Manager och en AD/Brand manager men inom Aftonbladet kommer du att ha en stor bredd av kompetenser till ditt förfogande för att sätta kraft in i lanseringarna (sponsoravdelning, journalister, videoredigerare, Produkt/UX, CX, SEO-experter, dataanalys, SEM mfl.).

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att marknadsföra digitala konsumentprodukter, t.ex. inom product marketing och performance marketing. Ett varumärkeskunnande ett starkt plus.

Vilka är vi?

Aftonbladet når över 3.5 miljoner läsare varje dag och vi jobbar dagligen med att finna sätt att bättre ta ut vår journalistik och satsningar till befintliga och nya användare och driva ett ökat engagemang.

Du kommer ingå i avdelningen Strategi & Audience Engagement om 14 personer där marknadsavdelningen ingår tillsammans med analysavdelning, strategisk projektledning och vår engagement manager. Du kommer också arbeta nära vår sponsorskap & eventchef i vår kommersiell avdelning i uttag och val av varumärkeskampanjer.

Rollen rapporterar till strategichef Niclas Bergström.

Vem är jag som ledare då?

Mitt namn är Niclas Bergström, jag har Industriell Ekonomi i grunden och har en bakgrund i Schibstedkoncernen inom affär- och produktutveckling och sedan snart två år är jag strategichef och ansvarar för avdelningen Strategy & Audience Engagement där Analys, Marknad och Strategi ingår. Som person är jag utåtriktad och drivs av att arbeta och komma fram till nya lösningar tillsammans med andra människor. Jag strävar alltid efter att hitta förbättringspotential i såväl användarupplevelse som affär och anser alltid att det bör finnas en logisk lösning på problem. Jag är öppen och inkluderande i mitt ledarskap och grundar så gott som alltid beslut på insikter och samtal med de närmast mig.

Vem är du?
  • Du har minst 5 års erfarenhet från marknadsföring av en konsumenttjänst, med fördel från ett techbolag.
  • Du har en relevant utbildning inom marknadsföring eller kommunikation.
  • Du gillar att skriva och har en djup förståelse för det svenska språket.
  • Du är nyfiken, driven och har inga problem med att jobba under tighta deadlines.
  • Du är en lagspelare som trivs i miljöer där det hela tiden händer något nytt.
  • Erfarenhet av att jobba med produkt- och techteam är ett plus då du kommer att arbeta med många stakeholders korsfunktionellt.
  • Erfarenhet av projektledning, product marketing och performance marketing.
Om ansökan

Vi tar emot ansökningar löpande och kan tillsätta tjänsten före sista ansökningsdag. Tjänsten är tillsvidare och som en del av denna process kommer vi att göra en bakgrundskontroll på slutkandidat.

Processen kommer bestå av följande steg:
  • Telefonintervju
  • Förstaintervju
  • Testutskick av kapacitetstest, personlighetstest och en caseuppgift
  • Presentation av case + teståterkoppling
  • Referenssamtal
Kom och bli en av oss!
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Marknadsföring, Marknadschef
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 22 dec 2019 (12 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla som varje dag når omkring 3,5 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Varje dygn publiceras omkring 500 artiklar, men också ett stort antal video-inslag och tv-program.

Aftonbladet bevakar Sverige och världen och är ofta på plats och rapporterar direkt vid stora nyhetshändelser. Breaking News är en av de bärande delarna i vår journalistik och online video en integrerad del av nyhetsredaktionen. Stor vikt läggs också vid daglig agenda-journalistik, granskningar och gräv, underhållning, sport och livsstils-journalistik. Aftonbladet har ca 300 anställda.

Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs i dag av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).