Aftonbladet söker efter SEO

Aftonbladet söker efter SEO

Aftonbladet är Nordens största nyhetskälla och når 3,5 miljoner läsare varje dag. Vi har en stor satsning på vår featureavdelning och behöver stärka upp med en junior SEO med start i februari!

Om dig:

Som person drivs du av utveckling, är analytisk lagd och gillar struktur. Vidare ser vi gärna att du gillar att driva projekt, ta stort ansvar och är målinriktad.

Din bakgrund kan variera men det viktigaste är att du brinner för digital utveckling och sökmotoroptimering. Men vi ser gärna att du har någon eftergymnasial utbildning inom webbanalys eller digital marknadsföring för att stärka dina strategiska kunskaper.

Tjänsten är en projektanställning på minst 6 månader men goda chanser till förlängning.

Vi ser att du:
  • Har ett par års erfarenhet av sökmotoroptimering alt. kunskapsnivå som arbetsgivaren bedömer lämplig
  • Stort intresse för mediemarknaden fungerar och förändras
  • Har gärna erfarenhet av en redaktionell miljö
  • God analytisk förmåga och tycker det är kul med siffror
  • Goda svenskakunskaper i både tal och skrift
Arbetsuppgifter:
  • Sökmotoroptimering
  • site-struktur och intern länkning
  • webb- och konkurrentanalys
  • stöd för journalister och bidra till en digital driven arbetsplats
Det är meriterande om du har goda kunskaper i:
  • Sociala medier
  • Erfarenhet av SEO-verktyg, exempelvis SemRush, DeepCrawl eller motsvarande
  • Förståelse för och erfarenhet av webbteknik (HTML5, CSS, Javascript)
  • Goda kunskaper i Excel, Google sheets och van Mac-användare
Ok, så varför ska du välja oss?

Vi har en arbetsplats med högt i tak, härliga medarbetare, flexibla arbetstider, Macbook laptop, fina kontor i centrala Stockholm. På Aftonbladet Labs jobbar vi mycket i projektform, där kollegerna är specialister inom sina respektive områden. Det ger en kreativ miljö där du har stora möjligheter att bredda både ditt kontaktnät såsom dina kunskaper!

Så, är du övertygad ännu? Låt oss veta!

Vi kommer att intervjua löpande för denna position, så om du känner att du vill vara en del av vårt team, sök nu direkt! I ansökan bifoga CV, personligt brev samt projekt/sajt som du arbetat med.
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Marknadsföring, Direkt marknadsföring
Typ av anställning Heltid, Projekt- / Visstidsanställd
Sista ansökningsdag 26 jan 2020 (7 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla som varje dag når omkring 3,5 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Varje dygn publiceras omkring 500 artiklar, men också ett stort antal video-inslag och tv-program.

Aftonbladet bevakar Sverige och världen och är ofta på plats och rapporterar direkt vid stora nyhetshändelser. Breaking News är en av de bärande delarna i vår journalistik och online video en integrerad del av nyhetsredaktionen. Stor vikt läggs också vid daglig agenda-journalistik, granskningar och gräv, underhållning, sport och livsstils-journalistik.

Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs i dag av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).