Pressassistent på deltid till Business Sweden!

Pressassistent på deltid till Business Sweden!

För dig med som är i sluttampen av dina studier inom media eller journalistik finns nu möjligheten att ta dig an rollen som Pressassistent hos Business Sweden. Tjänsten passar dig som har tidigare erfarenhet och stor passion för press och media. Arbetstiderna är flexibla och utvecklingsmöjligheterna stora! Välkommen in med din ansökan.

Information om uppdraget

I Rollen som Pressassistent kommer du att tillhöra Team MarCom & Digi som i dagsläget består av 20 drivna personer. De behöver nu stärka upp teamet med en ambitiös person som hanterar såväl press som insäljandet av idéer, redaktionellt innehåll och debattartiklar m.m.

Du kommer att ha ett nära samarbete internt med Head of PR and Media Relations samt VP MarCom & Digi. Du kommer även att samarbeta med produktionsledare och operationella resurser i deras In-House Agency. Externt kommer du att ha kontakt med press i Sverige (både storstads-. och lokalpress) och internationellt.

Arbetstiderna är flexibla och du kan därför välja mellan att arbeta heldagar eller halvdagar beroende på vad som passar dig.

Du erbjuds

Möjligheten att arbeta i en internationell arbetsmiljö med kollegor från hela världen och med ett högre syfte att hjälpa svenska företag att öka sin globala försäljning samt attrahera internationella investeringar till Sverige.

Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs med om vårt konsulterbjudande{target="_blank"}.

Arbetsuppgifter

Du kommer bland annat att:
  • Skriva för webben
  • Kontakta press
  • Identifiera relevant innehåll (content / insights) från den globala organisationen
  • Samla in, sammanställa och analysera innehåll och data - ta fram underlag till artiklar, debattartiklar
  • Bistå i budskapsformulering, samt utveckla underlag till artiklar och debattartiklar samt till digitala kanaler
  • Skapa presentationer i utbildande och kommunikativt syfte, för både internt och externt bruk
  • Proaktiv kontakt med externa leverantörer, samarbetspartners och press/media - både centralt och lokalt
  • Proaktiv kontakt med medarbetare både i Sverige och utomlands
  • Diverse administrativa sysslor och projektledningsstöd
  • Bistå i press- och mediaanalys
Vi söker dig som
  • Studerar marknadsföring alternativt Media- och Kommunikationsvetenskap på eftergymnasial nivå
  • Har praktisk erfarenhet från att ha arbetat med press och media tidigare
  • Kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift
  • Har goda kunskaper i Office Paketet
Som person är du analytiskt lagt och arbetar proaktivt och strukturerat. Du har förmågan att planera ditt arbete både på kort och lång sikt och kommer gärna med egna idéer och initiativ. Vidare besitter du en kommunikativ och social förmåga som gör att du inte har några problem med att sälja in idéer, redaktionellt innehåll eller debattartiklar m.m.

Övrig information
  • Start: Omgående
  • Omfattning: Deltid, 20-25h / veckan
  • Placering: Klarabergsviadukten, Stockholm
  • Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Business Swedens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work{target="_blank"}.
Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Mer info
Område Stockholms stad
Yrkesroll Marknadsföring, PR & Kommunikation
Typ av anställning Deltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.academicwork.se/
Sista ansökningsdag löpande (60 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Business Sweden{target="_blank"} hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige.
För svenska företag gör de det genom att korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk. För internationella företag gör de det genom att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd. Med nätverk på alla nivåer erbjuder de strategisk rådgivning och handfast support, såväl i Sverige som på 50 av världens mest intressanta marknader.
Business Sweden bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Business Sweden ägs av staten och näringslivet, som representeras av Utrikesdepartementet och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening. Business Sweden har cirka 500 medarbetare varav merparten arbetar i utlandet.