För dig med gedigen erfarenhet inom kommunikation finns nu möjligheten att ta dig an rollen som Kommunikatör hos Business Sweden. Tjänsten passar dig som har tidigare erfarenhet och stor passion för kommunikation, press och media. Arbetstiderna är flexibla och utvecklingsmöjligheterna stora! Välkommen in med din ansökan!
Information om uppdragetI Rollen som Kommunikatör med huvudfokus på press och media kommer du att tillhöra Business Swedens Team MarCom & Business Development som i dagsläget består av ca 15 medarbetare med olika roller och spetskompetenser inom kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling. De behöver nu stärka upp teamet med en driven person som kan vara en operativ resurs i en sk Inhouse Agency som ansvarar för att operativt ta fram, utforma, paketera och distribuera kommunikation. Rollen kommer innefatta att supportera teamet;
- brett inom kommunikations- och marknadsföringsområdet, gentemot samtliga discipliner, kanaler och format.
- specifikt inom arbetsuppgifter som berör press och media, exempelvis att supportera i införsäljningsarbete gentemot redaktioner både i storstadspress och press regionalt
Du kommer framför allt ha ett nära samarbete med våra operationella resurser i Inhouse Agency och rapportera direkt till vår produktionsledare, men självklart även vara i löpande dialog med teamet som helhet samt kollegor i vår globala organisation i 40+ marknader.
Du erbjudsMöjligheten att arbeta i en internationell arbetsmiljö med kollegor från hela världen och med ett högre syfte att hjälpa svenska företag öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige.
ArbetsuppgifterDu kommer bland annat att:
- Samla in, sammanställa och analysera information och insikter av olika slag
- Samla in, sammanställa underlag och insikter till presentationer, artiklar, debattartiklar och tal
- Korrekturläsa och/eller att översätta innehåll framtaget för rapporter, analyser, presentationer och artiklar
- Bistå i budskapsformulering (ar)
- Skriva annonser, artiklar, talarstöd
- Formulera införsäljningsargument (s.k. säljpitchar), exempelvis för införsäljning gentemot redaktioner
- Identifiera relevanta målgrupper såsom exempelvis redaktioner och journalister
- Genomföra införsäljning gentemot redaktioner
- Bidra till och utveckla egna presentationer i utbildande och kommunikativt syfte, för både internt och externt bruk
- Projektlednings- och administrativt stöd
- Bistå i dataanalys av olika kommunikations- & marknadsföringskanaler och format, samt bidra med framtagande av rekommendationer till förbättringar
- Bistå i att utveckla strukturkapital och arbetsprocesser
Vi söker dig som
- Har några års praktisk erfarenhet av kommunikations- & marknadsföringsarbete generellt och kanalen press/ media specifikt är meriterande.
- Har utmärkta kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Som person är du analytiskt lagt och arbetar proaktivt och strukturerat. Du har förmågan att planera ditt arbete både på kort och lång sikt och kommer gärna med egna idéer och initiativ. Vidare besitter du en kommunikativ och social förmåga som gör att du inte har några problem med att sälja in idéer, redaktionellt innehåll eller debattartiklar m.m.
Övrig information- Start: Omgående
- Omfattning: Heltid alternativt deltid
- Placering: Klarabergsviadukten, Stockholm
- Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Business Swedens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.
Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.