Inköpschef - Marenor AB

Inköpschef - Marenor AB

Insula är en stark norsk koncern med affärsinriktning på sjömatsprodukter. Koncernen har egna anläggningar i alla de Nordiska länderna. Koncernen, som har sitt huvudsäte på Lofoten i Norge, omsätter cirka 6,5 miljarder kronor. Insulas verksamheter i Sverige omsätter drygt 2,5 miljarder med fabriker i Kungshamn, Lysekil och Varberg, samt lager/produktion/distribution i Årsta, Umeå och Göteborg.

Affärsidén är att utveckla, tillverka och sälja marina livsmedel genom:
  • Ansvarsfull och miljömedveten värdekedja.
  • Förädling och utveckling av nya produkter.
  • Kunders och egna varumärken.
  • Kvalitet och leveranssäkerhet.
  • Kunskap, Kvalitet och Effektivitet.
Om oss och våra planer:
  • Marenors svenska verksamheter har idag en omsättning om ca 1,2 miljarder kronor.
  • Ambitionen är att förbättra lönsamhet och att växa.
  • Vi har 3 produktionsanläggningar idag, 10 huvudproduktionslinjer samt en portfölj av handelsvaror.
  • Våra konkurrensfördelar är kvalitet, kunskap, servicegrad, effektivitet, flexibilitet och hållbarhet.
Om tjänsten och ansvarsområde
Som Inköpschef driver du företagets inköpsorganisation med fokus på kvalitet, service och kostnader. Du samverkar med Insulas inköpsnätverk för att optimera leverantörsportfölj och val av strategiska partners, samt förbättringsprojekt. Du ansvarar för analys av hur våra råvarukostnader påverkar våra COGS och har en tät dialog med marknadsorganisationen kring framtida prisutveckling och tillgång på marina råvaror. Du ansvarar för utvärdering av våra leverantörer utifrån riktlinjer från kvalitetsorganisationen avseende kvalitet, hållbarhet, code of conduct etc. Du samverkar med logistik- och produktionsansvariga på våra fabriker för att finna lägsta cost to serve, inkl. kapitalbindning för våra inköp till produktion. Du förväntas även ansvara för direkta inköp för några av våra inköpskategorier.

Du arbetar strategiskt för att utveckla inköpsorganisationen och utvalda leverantörer för att förbättra vår innovationskraft och konkurrenskraft på marknaden. Du skall stötta verksamhetsansvariga i att utveckla effektiviteten, service och kvalitén i verksamheten och verka för bolagets långsiktiga konkurrenskraft och framgång. Du har sex medarbetare i din inköpsorganisation med inköps- och avropsansvar för samtliga tre fabriker. Merparten av medarbetarna har sin bas i Kungshamn, men du ska regelbundet vara fysiskt på plats i Varberg och Lysekil för att samverka med de båda fabriksorganisationerna. Du rapporterar till Managing Director och ingår i Marenors ledningsgrupp. Placeringsort är Kungshamn och uppskattat antal resdagar är ca 50 st. per år, dagsresor till Lysekil exkluderade. Rollen kräver förståelse för varierande arbetsbelastning från period till annan som följd av säsongsvariationer.

Erfarenheter
Vi söker dig som har bred och djup erfarenhet av att driva en inköpsorganisation, meriterande från livsmedelsindustrin. Du är van vid att arbeta i stora bolag med en komplex flora av leverantörer, råvaror/produkter samt varuflöden. Du arbetar i ledande befattning och drivs av att utveckla din organisation. Vi ser att du leder inköpsprojekt i tvärfunktionella team, med god förmåga att samverka och hitta nya lösningar och möjligheter. Vidare har du bred och djup vana av att arbeta med inköpssystem, analys- och förbättringsverktyg samt är van vid att arbeta i affärssystem samt bearbeta data i Excel m.fl.

Du har en akademisk utbildning inom inköp/logistik/ekonomi eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig inom inköp. Vidare har du dokumenterade kunskaper inom förhandlingsteknik samt erfarenhet. Flytande kunskaper i svenska, såväl tal som skrift och goda kunskaper i engelska, såväl tal som skrift.

Väcker detta en nyfikenhet och stort intresse hos dig? Då är du intressant för oss!
Välkommen med din ansökan senast 17 november. Vi kommer arbeta med löpande urval och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.

Har Du frågor om tjänsten eller verksamheten, kontakta konsult Ramona Tengström, 070-552 77 46. All hantering av kontakter och kandidater sker med hög sekretess och diskretion.
Mer info
Område Sotenäs
Yrkesroll Ekonomi, Inköpare, Transport & Logistik, Inköp
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Astraia Consulting AB
Sista ansökningsdag 17 nov 2019 (2 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Tillsammans har vi rekryterat och utvecklat exekutiva personer i större och komplexa bolag samt kommuner. Detta medför väl etablerade och diversifierade kontaktnätverk av företagsledare och andra beslutsfattare i Västra Götaland och bredare. Vårt kontaktnätverk och erfarenhet omfattar ett flertal branscher och geografiska områden. Vi är certifierade användare av de mest renommerade assessmentverktygen på marknaden.