Drifttekniker inom Linux

Drifttekniker inom Linux

Vi är Mercur
Mercur har sin kärna i den egenutvecklade business intelligence-produkten, Mercur Business Control, som har stöttat hundratals kunder inom verksamhetsstyrning och beslutsstöd i över fyrtio år. Vi är idag marknadsledande och har över 300 kunder i vår portfolio. Vi skapar kundvärde i form av bättre resultat och högre effektivitet.



Om rollen


Till vår IT-avdelning söker vi nu en Drifttekniker inom Linux som vill kliva in i en nyetablerad roll med stor utvecklingspotential och möjlighet att sätta sin egen prägel på tjänsten. Du kommer ingå i ett team om tio personer där du spelar en huvudroll i att administrera, drifta och övervaka våra interna molntjänster och de incidenter som kan uppstå. Vi söker därför en nyfiken och driven person, som har mycket goda kunskaper i Linux och som har erfarenhet av att arbeta med molntjänster som systemadministratör.

Dina dagar kommer vara varierande där du tar dig an arbetsuppgifterna självständigt och tillsammans med ditt team.

Du kommer bland annat arbeta med:
  • Övervakning av molntjänsten
  • Administration av Linux, systemkonfigurering och förändringar.
  • Återkommande underhåll, till exempel uppdateringar och konfiguration av molntjänsten
  • Hantera incidenter och rapportera fel
  • Arbeta med backup och säkerhetskopiering kring molntjänstens servrar
  • Felsökning och åtgärder av molntjänsten
Vem är du?

Du kommer att ha många kontaktytor och rollen är central för företaget så vi söker dig som gillar både människor och datorer.

Vi ser att du har tidigare erfarenhet av systemadministration inom molntjänster och har goda kunskaper i Linux, nätverk och säkerhet. Du är även van vid att arbeta med olika klient-verktyg och script. Som person är du öppen för förändring och har lätt för att anpassa ditt arbete efter hur omständigheterna ser ut. Du trivs i en roll där du kan stötta dina kollegor i teamet vid behov och förstår vikten av goda kundrelationer.

Vidare ser vi att du har erfarenhet och/eller intresse av några utav följande:
  • Linux operating system management, services, configuration, permissions, scheduling etc
  • Ansible
  • Networking, configuration, SSH, DNS
  • Security / Authentication, SSL-certificate management, MFA
  • Scripting Shellscripts
  • CLI Tools Comfortable in various CLI tools
Vad vi erbjuder dig!
I denna roll har du ett ansvarsområde med stora möjligheter att påverka din vardag. Vi arbetar med en produkt i framkant med stor komplexitet och mycket att lära sig för den nyfikne. Mercur är ett stabilt företag med en öppen företagskultur där vi hjälper och stöttar varandra i det dagliga arbetet. Vi är idag 90 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Bracknell utanför London. Vi gillar att ha roligt tillsammans i form av AW:S, kickoffer och erbjuder ett gediget friskvårdspaket.

Vårt huvudkontor är beläget i Solna Strand och våra lokalkontor ligger centralt i Göteborg och Malmö.

Tjänsten är på heltid och inleds med provanställning som sedan går över till en tillsvidareanställning. Visst arbete kan förekomma utanför kontorstid och jourtjänstgöring kan förekomma. Du kommer att vara placerad på vårt huvudkontor i Solna Strand.

Sök tjänsten!
Denna rekryteringsprocess hanteras av vår rekryteringsansvarig, Celina Dettner. Vid eventuella frågor kontakta gärna Celina på celina.dettner@mercur.com eller på nummer 0761256273.

Vi intervjuar löpande och tillsätter rollen så snart vi hittat rätt person.

Varmt välkommen med din ansökan!
Mer info
Område Solna
Yrkesroll Data & IT, Systemadministration
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 13 maj 2023 (54 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Mercur Solutions AB är ett svenskt företag som har över 40 års erfarenhet av att leverera lösningar för verksamhetsstyrning och beslutsstöd. Vi är marknadsledande och skapar kundvärde i form av bättre resultat och högre effektivitet. Detta har sedan starten varit fokus för vår verksamhet, vilket innebär att den erfarenhet och kompetens Mercur byggt upp under åren är ovärderlig för våra kunder och partners.