Communication & Marketing Automation Specialist till Fortum i Stockholm

Communication & Marketing Automation Specialist till Fortum i Stockholm

Om företaget

Fortum är ett energiföretag som fokuserar på omställningen till en renare värld. Vi bidrar med kraften som driver omställningen till en koldioxidneutral ekonomi och erbjuder våra kunder och samhället ren energi och hållbara lösningar. I Norden finns vår kärnverksamhet med produktion av fossilfri el, elhandel, fjärrvärme och tjänster inom återvinning och avfallshantering.
Fortums aktie är listad på Nasdaq Helsinki. http://www.fortum.se/


Fortum Consumer Solutions levererar el och smarta relaterade tjänster till 2,4 miljoner kunder över hela Norden. Vi söker nu en Communication & Marketing Automation specialist för att arbeta med kundkommunikation på den svenska privatkundsmarknaden. Vi söker dig som vill driva kundkommunikation för en kundupplevelse i världsklass, med fokus på e-postkommunikation. Du kommer att ha ett starkt inflytande på hur Fortum arbetar med kundkommunikation och Marketing Automation och du kommer att påverka den kommunikation Fortums kunder får och därmed hur de upplever det värde som levereras.

Din roll

I rollen som Communication & Marketing Automation Specialist kommer du att arbeta i ett marknadsteam på 6 personer med stor och bred kompetens. Du rapporterar till marknadschefen för Fortum Sverige, privatmarknad.

Det här är inledningsvis ett konsultuppdrag via oss på Clevry på 6 månader där du senare blir överrekryterad till Fortum om båda parter är nöjda. Inledande 6 månaderna hos oss på Clevry ses som din provanställning.
    Huvudsakliga arbetsuppgifter
    • Utföra och följa upp A/B-tester och vidare optimera kommunikationen baserat på insikter
    • Hantera planering och operativt arbete för arbetsflöden och kommunikationsinnehåll i Hubspot
    • Skapa och optimera kommunikationen till olika kundsegment med hjälp av text, bild, illustrationer eller rörliga bilder
    • Följa upp resultatet av optimering
    • Identifiera nya kommunikationsbehov och möjligheter
    • Samarbeta med andra intressenter i organisationen såsom affärschef, produktchef och IT, samt försäljning och kundservice för att anpassa aktiviteter mot våra kunder över kanaler
    • Samarbeta med marknadsförings- och kommunikationskollegor i teamet samt kommunikationsspecialister i Finland och Norge för att identifiera synergier och dela framgångsfaktorer marknaderna emellan
    Din profil

    Vi söker dig som:
    • Har en eftergymnasial examen inom digital kommunikation eller motsvarande
    • Har minst ett par års erfarenhet från B2C/kundkommunikation och Marketing Automation verktyg, med fördel Hubspot
    • Har erfarenhet från att arbeta med kundresor, kundnöjdhet och segmentering
    • Har kompetens inom att skriva målgruppsanpassad kommunikation, men även baskunskaper inom att skapa bild, illustrationer och enklare rörligt material
    • Är flytande i svenska och har goda kunskaper i engelska. All kommunikation skapas på svenska
    Meriterande kompetenser är:
    • Erfarenhet från energibranschen
    • Erfarenhet från CRM, samt vana att arbeta med IT avdelningen
    Vidare så ser vi att du som person har en positiv inställning, är ansvarstagande med ett eget driv och en god samarbetsförmåga. Du har ett analytiskt tankesätt och en god problemlösningsförmåga.
      Vad Fortum erbjuder dig
      • Varierande och spännande arbetsuppgifter och med många utvecklingsmöjligheter i en multinationell organisation
      • Du har ett starkt inflytande på hur våra kunder uppfattar oss och de tjänster vi erbjuder
      • Du blir del i det svenska marknad- och kommunikationsteamet, med ett nära samarbete med norska och finska kollegor.
      • Med tillgång även till specialistkompetens genom våra partners och vår IT avdelning
      • Moderna lokaler i Solna United med erbjuder också viss flexibilitet vad gäller distansarbete
      Rekryteringsprocessen
      I denna rekryteringsprocess samarbetar Fortum med konsult- och rekryteringsföretaget Clevry. Vi på Clevry ser att soft skills är minst lika viktiga som hard skills. I denna rekrytering kommer du därför, när du har ansökt, via mail få en länk till ett självskattningstest. Det tar cirka 20 minuter att genomföra testet, därefter kommer du få en feedback-rapport mailad till dig som belyser dina soft skills. Vid en eventuell intervju med Clevry kommer svaren gås igenom mer ingående.

      Håll utkik i din inbox! Där finner du länk till frågeformuläret.

      Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Har du några frågor om tjänsten eller processen, vänligen kontakta oss på telefonnummer +46 73 057 48 85. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

      Om Clevry

      I över 30 år har Clevry legat i framkant för ett mer soft skills-drivet arbetsliv inom talent acquisition, assessment och advisory. Vi finns globalt med kunder, konsulter och kandidater från Nordamerika till Singapore med huvudkontor i Brighton, Stockholm och Helsingfors. Våra 150 soft skills-certifierade rekryterare, affärspsykologer och experter finns alltid till er tjänst.

      Följ oss gärna på LinkedIn Clevry Sweden
      Mer info
      Kontaktperson Julia Revland
      Telefon 0730574885
      Område Solna
      Yrkesroll CRM, Marknadsföring
      Typ av anställning Heltid
      Sista ansökningsdag 24 mars 2023 (56 dagar kvar)

      Om arbetsgivaren

      CLEVRY

      Lindhagensgatan 74
      112 18 Stockholm
      08-612 04 90