Kommunikationsstrateg digital inriktning

Kommunikationsstrateg digital inriktning

Vill du arbeta som samhällsutvecklare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. För oss är det viktigt med en gemensam kultur som präglas av våra värderingar: pålitliga, engagerade och modiga. Vi jobbar tillsammans mot vår vision: alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.

Arbetsuppgifter
Avdelningen Styra och utveckla ansvarar för verksamhetsstyrning och verksamhetsutveckling av Kommunikation på Trafikverket. Det omfattar utveckling av arbetssätt och kommunikationskanaler, varumärkesfrågor och övergripande kommunikationsplanering, kompetensutveckling och avtal inom kommunikationsområdet, uppföljning och mätningar av effekter och attityder.

Avdelningens uppdrag är att skapa förutsättningar för en sammanhållen kommunikation där ett av våra mål är att modernisera och digitalisera vår kommunikation.

Därför söker vi nu en Kommunikationsstrateg med fokus just på att utveckla, modernisera och digitalisera vår kommunikation ytterligare. Du kommer att ha en nyckelroll i att styra och driva utvecklingen av våra digitala kanaler.

I rollen ingår att:
  • Tydliggöra kanalernas samspel och hur vi använder dem i kommunikationen med våra målgrupper och tydliggöra det i riktlinjer för kommunikationsarbetet.
  • Driva den pågående utvecklingen av vårt intranät, externa webbplats och hur vi använder sociala kanaler.
  • Framtidsspana och skapa en målbild för vår fortsatta digitalisering.
  • Ha en ledande roll i utvecklingsarbetet och förvaltningen av trafikverkets kommunikation
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
  • har en universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
  • har flera års erfarenhet av kvalificerat strategiskt kommunikationsarbete
  • har tidigare drivit komplexa kommunikationsprojekt
  • har erfarenhet av att utveckla digitala kanaler
  • har vana att arbeta med kommunikation i en digital miljö och är uppdaterad inom digital kommunikation
Vi söker dig som har en strategisk förmåga och samtidigt vågar tänka nytt. Du har även förmågan att långsiktigt utveckla, analysera, utvärdera och implementera styrande strategier och metoder. Då rollen innefattar många interna och externa kontakter krävs det att du är en relationsbyggare samt har en god pedagogisk förmåga.

Ansökan
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.

Ansök senast
Din ansökan ska ha kommit in till Trafikverket senast den 2019-05-06

Upplysningar

Rekryterande chef Lisbeth Larsson
0101235051

Rekryterande chef Pär Gustafsson
0101238033

SEKO Tony Ridderstedt
0101257441

SACO Anna Lindquist
0101235533

ST Göran Fält
0101231201
Mer info
Kontaktperson Lisbeth Larsson
Telefon 0101235051
Område Solna
Yrkesroll Marknadsföring, PR & Kommunikation, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 6 maj 2019 (14 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Resor och transporter är en stor del av Trafikverkets vardag. Vi arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. Vi bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Tillsammans med andra aktörer kan vi underlätta livet i hela Sverige. Vi är en stor organisation med många olika verksamhetsområden och arbetsuppgifter. Här finns över 150 olika yrken och en stor intern arbetsmarknad. Detta gör att vi kan erbjuda dig goda möjligheter att utvecklas.