Avtalscontroller/ekonom

Avtalscontroller/ekonom

Är du intresserad av en roll som präglas av öppenhet, tydlighet och laganda där du bidrar till Solna stads och Upphandlings- och inköpsenhetens utvecklingsarbete? Har du dessutom relevant utbildning inom inköp/upphandling och ett stort intresse för upphandling, avtalsuppföljning och administration?

Sök då idag och bli vår nästa avtalscontroller på Stadsledningsförvaltningen i Solna stad!

Om arbetsplatsen och Upphandlings- och inköpsenheten

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, kontaktcenter, HR, upphandling och inköp, IT, kommunikation samt trygghet och säkerhet.

Upphandlings- och inköpsenheten är en del av stadsledningsförvaltningen och har uppdraget att samordna och stödja upphandlings- och avtalsuppföljningsarbetet. Bland annat genom att genomföra upphandlingar samt bedriva avtalsuppföljning. Vidare koordinerar vi och följer upp arbetet med de årliga upphandlings- och konkurrensplanerna samt analyserar stadens inköpsmönster för att identifiera utvecklingsområden.

Vad innebär arbetet?

Upphandlings- och inköpsenheten är inne i ett spännande utvecklingsskede och du kommer att ha en viktig roll i att forma utvecklingen. I rollen ingår att
  • Ta fram kostnads-, leverantörs-, behovs-och marknadsanalyser, samt jobba med uppföljning av inköp och avtal i nära dialog med stadens controllerenhet.
  • Stödja stadens verksamheter i avtalsuppföljningsarbetet.
  • Stödja och supporta verksamheterna i olika avtalsfrågor.
  • Arbeta med kvalitetssäkring av stadens avtalsregister, avtalsförlängningar och administrera avtal.
  • Hålla sig uppdaterad i lagstiftning och praxis inom avtals- och upphandlingsområdet.
  • Delta i olika utvecklingsprojekt.
Vem söker vi?

Vi vill att du har examen från relevant utbildning inom ekonomi, inköp och/eller upphandling, exempelvis från universitet/högskola eller YH/KY-utbildning. Du ska ha basala kunskaper i LOU, men framförallt ser vi att du har ett stort intresse för analyser, avtalsuppföljning och administration. Du tycker om att ta stort ansvar för det egna arbetet och vill vara med och utveckla stadens inköpsprocesser.

Vidare är det en meriterande om du har erfarenhet och kunskap i upphandlingssystemet TendSign och tillhörande avtalsmodul samt ekonomisystemet Raindance och beslutsstödsystemet Qlikview. Vi förutsätter att du har bra kunskaper inom Officepaketets olika delar, så som Excel, Word, Power Point och Teams.

Om du har tidigare erfarenhet av arbete med liknande uppgifter inom offentlig förvaltning såsom kommun och/eller landsting ser vi det också om meriterande.

För att lyckas i arbetet behöver du vara en energisk person med god analytisk förmåga och ha ett strukturerat arbetssätt. Du ska kunna arbeta självständigt med integritet och initiativrikedom samt fungera drivande i de processer du involveras i. Du behöver även ha god känsla för service och samarbete med olika intressenter. Du behärskar svenska väl och kommunicerar muntligen och skriftligen på ett tydligt och trevligt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Sista ansökningsdag och frågor

Sista ansökningsdagen är den 2020-11-01.

Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till upphandlingschef Johan Wennborg (johan.wennborg@solna.se).

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde omgående.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 2020-01-11. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Ansökningarna kommer behandlas löpande under perioden. Intervjuer kommer att äga rum fysiskt och på ett sätt som är anpassat till rådande smittläge.

Vi undanber oss samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Mer info
Område Solna
Yrkesroll Ekonomi, Controller, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid
Hemsida https://www.solna.se/
Sista ansökningsdag 16 nov 2020 (22 dagar kvar)