Administrativ handläggare med inriktning mot miljöavdelningen

Administrativ handläggare med inriktning mot miljöavdelningen

Är du en fena på administration och är på jakt efter en ny utmaning? Just nu letar vi efter dig som vill ha en nyckelroll i stödet gentemot våra inspektörer inom miljöskydd-, hälsokydd- och livsmedelskontroll. Har du tidigare erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem och brinner för att skapa effektiva processer? Då kan detta vara nästa kliv i karriären för dig!

Personen som du kommer ha som chef och närmsta stöd och bollplank är Ulla Nyström, chef för miljö- och byggnadsförvaltningens administrativa avdelning. Ulla, som själv är Solnabo, drivs av att förbättra och effektivisera verksamheten och lägger stor vikt att skapa tydliga riktlinjer och mål där gruppen gemensamt kommer fram till hur dessa mål ska nås. Digitaliseringen kommer spela en viktig roll i kommunens utvecklingsresa, något Ulla tycker känns roligt att få vara med på. Om du delar denna bild och vill vara med på denna resa tillsammans med Ulla och hennes kollegor, läs då mer om rollen som administrativ handläggare nedan.

Arbetsbeskrivning

Miljö- och byggnadsförvaltningen ska inför 2020 utveckla och stärka de administrativa processerna. Vi söker därför en administrativ handläggare med inriktning mot miljöavdelningen.

Du blir ett mycket viktigt stöd till inspektörerna från enheterna miljöskydd-, hälsoskydd samt livsmedelskontroll vilket gör att vi tillsammans arbetar mer effektivt. Dina arbetsuppgifter kommer till exempel vara att registrera inkommande handlingar, skicka ut avgiftsbeslut, avsluta ärenden, arkivera samt vara behjälplig vid beställningar och stora utskick. I tjänsten ingår även kvalitetsarbete som exempelvis framtagande av rutiner och anvisningar samt registervård i våra ärendehanteringssystem.

Tjänsten är en tillsvidareanställning och organisatoriskt är du en del av förvaltningens administrativa avdelning där nio registratorer, koordinatorer och administrativa assistenter ansvarar för registrering, diarieföring, utlämnande av allmänna handlingar, gallring, arkivering och handläggning av verksamhetsspecifika frågor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med administration, gärna kopplad till myndighetsutövning. Du ska ha mycket god datorvana och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem. Utbildning till registrator, arkivarie eller annan likvärdig utbildning är meriterande, liksom att du har kunskaper om de lagar och regler som styr offentlig förvaltning, t.ex. förvaltningslag och kommunallag. Du har en god förmåga att uttrycka dig skriftligt på svenska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker en person som är strukturerad, noggrann, och ansvarstagande samt vill bidra till att uppfylla förvaltningens gemensamma mål. Du är positivt lagd, tycker om att utvecklas och att bidra till förbättringar i verksamheten. Dessutom trivs du i en roll där du självständigt driver ditt eget arbete samtidigt som du tycker om att samarbeta för att tillsammans nå ett gott resultat. I arbetet ingår det att ge stöd till verksamheterna, därmed ser vi att du är en serviceinriktad person som ger stöd och skapar goda relationer till kollegor.

Vårt erbjudande

Förvaltningens mål och arbetssätt tas fram gemensamt och det finns möjlighet att påverka hur vi arbetar. Vi hjälper och stöttar varandra och delar med oss av ny information.

I Solna stad har vi ett arbetstidsavtal som möjliggör en flexibel arbetstidsförläggning. Vi erbjuder våra medarbetare semesterväxling, friskvårdsbidrag och friskvårdsportal.

Mer information och ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse.

Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Karolina Ernarp, Biträdande förvaltningschef, 08-746 35 42, karolina.ernarp@solna.se. Facklig kontaktperson Stina Jurell, Naturvetarna, 08-746 35 25, stina.jurell@solna.se Du söker till tjänsten enkelt utan cv eller personligt brev så snart som möjligt, dock senast den 2019-12-22. Vi kommer sedan påbörja urvalet efter jul och nyårshelgerna.

Vi ber dig vänligen att inte ladda upp några dokument såsom CV, personligt brev eller LinkedIn-profil. Vi vill att du istället besvarar på några korta frågor som kommer upp när du trycker på ansök knappen. På så vis vill vi ge dig möjlighet till en enkel jobbansökan och oss möjlighet att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Först kommer vi att se till relevant erfarenhet och därefter till inneboende personliga förutsättningar med hjälp av arbetspsykologiska testverktyg.

Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Miljö- och byggnadsförvaltningen tar fram detaljplaner när nya bostäder, kontor och skolor ska byggas och arbetar med bygglov, mätning och kartor. Vi arbetar med att förbättra Solnas yttre miljö och människors hälsa samt att bevara Solnas natur. Vi har ansvar för tillsyn av livsmedelshantering, inomhusmiljö och miljöfarliga verksamheter. Även naturvård och miljöövervakning ingår i förvaltningens ansvarsområde.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Mer info
Område Solna
Yrkesroll Offentlig Förvaltning, Kommunal administration & Ledning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Solna stad
Hemsida https://www.solna.se/
Sista ansökningsdag 22 dec 2019 (13 dagar kvar)