Strategisk inköpare till Siemens AB

Strategisk inköpare till Siemens AB

Vill du jobba med strategiskt inköpsansvar över konsulttjänster?

Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att utveckla innovativa produkter, lösningar och tjänster inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Med världens största miljöportfölj bidrar vi dessutom till en hållbar framtid. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och vi är 4 500 medarbetare på ett 40-tal orter och söker ständigt efter nyfikna och öppna kollegor. Kanske precis som du?
Vi söker nu en strategisk inköpare som kommer jobba med inköp av våra konsulttjänster. Tjänsten är placerad på vårt Siemens kontor i Finspång eller Solna men avdelningen tillhör Siemens AB med huvudkontor i Solna. Eftersom inköp är en central funktion stöttar vi samtliga kontor i Sverige där majoriteten av inköpen sker till Finspång, Solna, Göteborg, Malmö.

Utmaningen
I rollen som strategisk inköpare har du ansvaret att utveckla och implementera inköpskategorins mål och strategi i linje med vår globala inköpsstrategi och riktlinjer samt den lokala verksamhetens affärsspecifika behov för att optimera Siemens konkurrenskraft på marknaden.
I detta ingår marknadsanalys, kostnadskontroll, leverantörsutveckling, och -förhandling, samt avtalsteckning. Inom området för konsulttjänster har du även ett nära samarbete med HR och andra centrala funktioner för bland andra utveckling av policydokument, processer och regelefterlevnad.
I Siemens Sverige innebär rollen också ett programansvar för 'SieFlex' som är det rådande programmet med MSP (Managed Service Provider) och VSM (Vendor Management System) för hantering av konsulttjänster. I din roll ingår därmed att leda och följa upp det operativa arbetet som utförs av MSP-leverantörens onsite personal samt en taktisk inköpare med placering i Finspång.

Vilka är mina arbetsuppgifter?
* Leverantörsval och kvalificering.* Förhandla priser och villkor.* Samverka inom inköpsorganisationerna i Sverige och globalt.* Utveckla konsulthanteringsprogrammet inom Siemens övriga bolag.* Implementera målsättningar och strategier.* Övervaka avtal, samt ansvara för att de förhandlas eller avslutas i tid.* Arbete med processutveckling inom konsulthantering.


Vad krävs av mig?

För att lyckas i tjänsten har du tidigare erfarenhet av strategiskt inköp, med fördel gällande upphandling av konsulttjänster. Vidare har du en kommersiell eller teknisk utbildning, på högskole- och eller universitetsnivå, alternativt annan relevant eftergymnasial utbildning. Vi ser det som ett stort plus med kompetens inom inköpsjuridik. Du är en van användare av Officepaketet med särskild vikt på Outlook, Excel och Powerpoint och har du erfarenhet av SAP är meriterande. Som person är du drivande, analytisk och strukturerad. Du har en god kommunikativ förmåga och att driva ständiga förbättringar och våga testa nya metoder ligger i din natur. Då vi arbetar med både svenska och engelska i vardagen har du kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift.


Hur ansöker jag?


Tveka inte söka tjänsten idag via siemens.se/jobb dock senast den 20:e Februari 2020. För frågor om tjänsten kan du kontakta rekryterande chef Hazal Gueler på tel: +46 (8) 728-1392 eller för frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Micaela Wessén på tel: +46 (0) 70 7281383.

Vi ser fram emot din ansökan!
I denna rekrytering undanber vi oss alla samtal rörande annonsering och rekryteringsstöd.
Mer info
Område Solna
Yrkesroll Ekonomi, Inköpare
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 20 feb 2020 (2 dagar kvar)