Chef för ASC (Advanced Service Center) - bli en del i vår viktigaste digitala resa!

Chef för ASC (Advanced Service Center) - bli en del i vår viktigaste digitala resa!

Chef för ASC (Advanced Service Center) - bli en del i vår viktigaste digitala resa!

Jag ska strax berätta för dig om en av de absolut viktigaste förändringsresor vi just nu genomgår på Smart Infrastructure - Regional Solution & Services Europe (SI REU), men innan jag gör det, låt mig presentera mig. Mitt namn är Johan Granton och jag är övergripande ansvarig för SI REU Sverige. Mitt mål, tillsammans med mina 550 kollegor, är att säkerställa att våra byggnader blir smartare, tryggare och mer energieffektiva. I slutändan handlar det för oss om att göra mer av de resurser vi har genom att digitalisera och i sin tur effektivisera byggnader. Smart infrastruktur helt enkelt.

Vår ledstjärna, som genomsyrar hela vår verksamhet, våra mål och varje medarbetare, är att vi bryr oss. Vi bryr oss om vårt samhälle, våra kunder, våra produkter och lösningar och framförallt bryr vi oss om varandra. Teamet, vårt välmående, samarbete och laganda är det som skapar vår framgång.

Vidare till utmaningen...
...Kundernas installationer av våra produkter och lösningar kräver en närvaro i form av service och underhåll, vilket resulterar i fler än 35 000 kundbesök per år. Idag åker i regel våra 340 tekniker ut till kunden vid anmälan eller när behovet uppstår, oavsett avstånd till kund eller storlek på problem.

ASC-teamet med sina 13 kollegor har till uppgift att förenkla och digitalisera sättet vi arbetar på genom att koppla upp våra system och analysera den data som följer. Med uppkopplingen kan ASC utföra avhjälpande service och underhåll på fjärr, och i de fall en tekniker behöver åka ut, delge data för effektivare service. Vidare skapar denna data möjlighet att förebyggande identifiera när och vilket underhåll som behöver göras i kunders anläggningar. ASCs insats leder därmed till att vi kan vara en effektiv, snabbrörlig och proaktiv partner till våra kunder, leverera en kundservice i världsklass och samtidigt göra våra teknikers vardag mycket lättare. Fantastiskt eller hur!?

Och ditt uppdrag
För att beskriva en komplex roll väldigt enkelt, som chef för ASC bär du framförallt två vitala ägandeskap:

1. Att ta oss in i vår digitala framtid
Som en bästa vän och partner till våra fem regioner stödjer du verksamheten i resan att koppla upp de kunder som ännu inte är en del av denna framtid. Det kräver relationsbyggande och problemlösning på hög nivå, att bilda en förståelse för regionernas utmaningar samt reda ut hur ni kan uppnå bästa möjliga samarbete och leverans tillsammans.

2. Att skapa Rock 'n' Roll
Som ledare för ASC säkerställer du att detta är vår mest attraktiva Siemensavdelning. Med dina utmärka ledaregenskaper ser du till att teamet kontinuerligt utvecklas och upprätthåller kompetens på hög nivån... kundleveransen ännu högre... lagandan och medarbetarengagemanget ännu högre... Om det känns Rock 'n' Roll är du på rätt nivå.

I din laguppställning har du idag en ledare och 12 ASC-tekniker. Utöver det har du dina främsta stödjepelare och hejarklack i den svenska ledningsgruppen (där du har en självklar plats) samt ett stort internationellt Siemens-nätverk. Tjänsten är med fördel placerad på något av våra kontor i Solna eller Malmö.

Dina förmågor och kunskaper
Även om vi har en tydlig målbild över vad vi vill, är vägen dit inte utstakad. Med andra ord kommer du att tillsammans med ditt team behöva nätverka dig fram till de bästa lösningarna och arbetssätten. Därför är din personlighet och driv a och o för att lyckas. Din ledarskapsstil, som du fått finslipa i minst ett par år, är tydlig och inspirerande med förändringsledning i fokus. Du kommer att förändra ett traditionellt arbetssätt och för det krävs att du är trygg och erfaren i att driva stora, komplexa digitala förändringsprojekt, gärna med ett kundserviceperspektiv.

För att vara framgångsrik i tjänsten krävs att du har erfarenhet av att driva förändring i en matrisorganisation med teknik och innovation i fokus och har ypperlig förmåga att lyfta fram dina medarbetares kompetenser och förmågor för att synliggöra dessa i vår organisation och mot våra kunder. Att du är empatisk samt mångsidig och anpassningsbar ser vi som en självklarhet! I denna roll kommer din input behövas i frågor som är högt och lågt, strategisk såväl som operativt.

Visst underlättar det både för oss och dig själv om du har erfarenhet av att arbeta inom entreprenads- eller servicebranschen, men vi värdesätter även högt erfarenheter och nya insikter från andra branscher och verksamheter som kan utveckla oss vidare. Oavsett om du kommer från vår bransch eller ej, kommer vi att se till att du får en gedigen introduktion och utbildning i den komplexa värld Siemens består av. Alltifrån våra produkter, tjänster och kunder, till vår kultur och värderingar som gör oss till det fantastiska bolag vi är idag.

Med dessa sista rader hoppas jag att jag har fångat ditt intresse och att du vill vara med och driva vårt Advanced Service Center till nästa nivå. De frågor som annonsen har väckt vill jag gärna besvara. Ring eller SMS: a mig så tar vi det därifrån.

Må gott så länge och hoppas vi hörs!
Vänligen
Johan Granton, ansvarig för SI REU Sverige

Om Siemens
Tillsammans är vi ca 350 000 nyfikna och kompetenta personer i världen som jobbar med att utveckla framtiden. Du kan vara en av dem. Se mer på Siemens.se

Tveka inte - ansök idag via siemens.se/jobb id no 222580 och senast 25 oktober 2020. Vi gör ett löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen. För frågor om tjänsten kan du kontakta rekryterande chef Johan Granton på +46 (70) 8718626, johan.granton@siemens.com, eller för frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Lisa Lundeberg på +46 (0) 70-728 13 72, lisa.lundeberg@siemens.com.

För kontakt med facklig representant maila Facket.se@siemens.com.
I denna rekrytering undanber vi oss alla samtal rörande annonsering och rekryteringsstöd.
Mer info
Område Solna
Yrkesroll Service & Kundtjänst
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 25 okt 2020 (5 dagar kvar)