Risk- och regelverkssamordnare till SBAB

Risk- och regelverkssamordnare till SBAB

Bank & finansbranschen är under stor förändring. Med hållbarhet i fokus driver vi förändring och vi vill leda utvecklingen inom vårt område boende och boendeekonomi. Förändrade kundbeteenden och digitaliseringen med ökad transparens, skapar stora möjligheter för oss. Vi växer och tar marknadsandelar. Vårt värderingsdrivna arbetssätt med inkluderande ledarskap och självdrivande medarbetare tar oss beslutsamt framåt med tempo.

Jobba på en ovanligt ovanlig bank!? Vi är banken som utmanar det bankiga. Men vi stannar inte där. Vi fortsätter tänka om. Tänka nytt.


Vi är den omtänksamma utmanaren, redo att bryta normer och konventioner – och därigenom påverka utvecklingen inom boende och boendeekonomi. Vi brinner för bättre boende och boendeekonomi. På riktigt. Nu behöver vi utöka gänget som arbetar med risk-och regelverksamordningen inom SBAB. Det är ett utvecklande och viktigt arbete där du blir en central del i att förflytta SBAB inom dessa områden tillsammans med våra övriga RRS:er.

Som Risk och regelverkssamordnare kommer du att leda och koordinera arbetet med hantering av operativa risker och regelefterlevnad inom två av våra avdelningar - Kundupplevelse och Hållbarhet & Kommunikation. Du kommer att agera stöd
till respektive ledning och verksamhet vid implementering av nya lagar/regler och efterlevnad av interna regelverk - från marknadsbevakning, via utveckling och utbildning till uppföljning.

I rollen arbetar du proaktivt med att identifiera risker, brister, förbättringsområden och säkerställer att de hanteras korrekt. Det kan bland annat innebära att kartlägga och dokumentera processer, identifiera och utföra kontroller inom processerna samt följa upp och hantera observationer från kontroll- och granskningsfunktioner inom SBAB. Vidare kommer du att stödja verksamheten vid genomförande av kontroller, hantering av väsentliga förändringar och kontinuitetsövningar för att säkerställa att relevanta risker identifieras, samt att handlingsplaner upprättas och följs. Utöver detta arbetar du med att stödja vid rapportering och hantering av incidenter samt upprätta och uppdatera styrande dokument för vår affär/vårt arbete. Du får också i uppdrag att bevaka förhållanden på marknaden som kan komma att inverka på affärsverksamheten utifrån risk och regelverksperspektiv. Rollen rapporterar till Chef Kundupplevelse.

Placering av tjänsten är på vårt kontor i Solna Business Park.

Vem är du?
För att trivas i den här rollen tror vi att du har erfarenhet av området och känner att du drivs av utmaningen att ständigt utveckla och utvecklas, i stort och smått. Som person har du lätt för att samarbeta, ett prestigelöst och enkelt förhållningssätt samt delar gärna med dig av din kompetens. Självklart är du handlingsinriktad med stor egen drivkraft och du har en positiv attityd.

Att skapa sig en övergripande bild, men samtidigt förstå de underliggande orsakerna, är en förmåga som efterfrågas. Du har en analytisk blick och att ställas inför komplexa frågeställningar är något som motiverar dig. Din kommunikativa och pedagogiska sida får du användning för då du förklarar komplexa förhållanden och faciliterar diskussioner på ett förståeligt och konstruktivt sätt. Kvalitet är inte någonting du tummar på, trots att tempot är högt.

Bakgrund? Kanske har du arbetat med processutveckling eller har erfarenhet av revisionsarbete? Varför inte något riskrelaterat område? Överraska oss!

Det vi vet är att vår omvärld förändras i en allt snabbare takt och ju mer komplexa arbetsuppgifter, desto viktigare med en organisation som präglas av mångfald, för att uppnå bästa möjliga resultat. Mångfald är därför en viktig del i vårt rekryteringsarbete. För oss handlar det om att arbeta inkluderande och att aktivt ta ställning för att olikheter berikar.

Nämnde vi att vi är utsedda till en av Sveriges bästa arbetsplatser? Enligt "Great Place to Work" är SBAB topp10 på listan över Sveriges bästa arbetsplatser bland större företag. Något vi är mycket stolta över!

Din ansökan
Stämmer detta in på dig? Ansök redan idag, dock senast den 26:e juni 2018. I denna rekrytering samarbetar Länsförsäkringar Sak med We Select. Har du frågor om tjänsten kontakta ansvarig rekryterare Emelie Sandsten, tel. 0707- 60 36 96.

I din ansökan ber vi dig inkludera CV samt personligt brev. Om du inte har ditt CV och personliga brev tillgängligt kan du även registrera en ansökan med din LinkedIn profil.

Välkommen med din ansökan!
Mer info
Kontaktperson Emelie Sandsten
Telefon 0707- 60 36 96
Område Solna
Yrkesroll Ekonomi, Revision, Bank, Finans & Försäkring, Analys & Rådgivning, Bank & Finans
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.sbab.se/
Sista ansökningsdag 26 juni (6 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Vår affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. För att särskilja oss på bolånemarknaden, långsiktigt förstärka vår position och uppnå vår vision – Sveriges bästa bolån - arbetar vi ständigt med att utveckla vårt kunderbjudande. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och vi är ca 500 medarbetare. SBAB hade Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014, 2015 och 2016, enligt Svenskt Kvalitetsindex, något vi är mycket stolta över.