DHL Freight söker: : Digital Marketing Specialist

DHL Freight söker: : Digital Marketing Specialist

På DHL arbetar vi med att få våra kunders vardag att fungera. Som ett av de ledande företagen i världen inom logistik, ser vi till att våra kunder får leverans av varor och material. Utan transporter stannar samhället, vi har ett viktigt uppdrag - Förena människor, förbättra liv. Som medarbetare hos oss är du en viktig nyckelspelare.

Vill du arbeta med digital marknadsföring i en internationell organisation där du får möjlighet att påverka och utveckla? Då tycker vi att du ska läsa vidare.

Vi letar nu efter en digital expert som brinner för digitala marknadsföring samt gillar analys och data. Inom bolaget kommer du ha en nyckelroll för att fortsätta driva och utveckla den digitala marknadsföringen samt optimera den digitala kundresan mot våra företagskunder. Du kommer även driva en egen säljkanal, där du säkerställer utvecklingen av kanalen, effektiviserar processer samt ökar tillväxten. Dessa kunder bearbetas och hanteras till största del digitalt och till din hjälp har du även vårt kvalificeringsteams som hanterar inkommande leads från hemsidan. Du kommer också att arbeta med exempelvis att optimera DHL Freight hemsida, driva in leads, analys, uppföljning samt att utveckla och leda digitala projekt.

Tjänsten rapporterar till Head of Marketing på DHL Freight Sverige och tillhör Markandsteamet.

Arbetsuppgifter och ansvar
  • Driva arbetet och utvecklingen av säljkanalen "Direct Marketing", kunder som inte har en personlig säljkontakt.
  • Löpande arbeta med vår hemsidan och kundportal med fokus på försäljning.
  • Hantera sökord via Google (SEO och SEM) . Du kommer både arbeta med partners för köpt annonsering men även själv hantera optimeringen på hemsidan.
  • Agera specialist i digitala kampanjer.
  • Leda och initiera projekt inom marknad och se till att milstolpar och tidsramar hålls.
  • Analysera data och ta fram uppföljningar via Adobe Analytics och vår egen kundbas.
  • Visst budgetansvar.
Det kan förekomma resor. Engång om året.

Profil & Bakgrund

Du är en lagspelare som har ena foten i den digitala världen och den andra inom det kommersiella. Det är därför viktigt att du gillar att arbeta krossfunktionellt med flera olika avdelningar och länder. Vi tror att ditt tillvägagångsätt är att arbeta strukturerat, datadrivet, agilt och nytänkande kring digital utveckling inom bolaget.

Vi ser att du har:
  • Akademisk utbildning inom marknadsföring, kommunikation eller annan likvärdig utbildning.
  • Minst 2-3 års arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter.
  • Brinnande intresse för digital marknadsföring och försäljning.
  • Viss vana av att arbeta med kundresan (User Expreience).
  • Viss erfarenhet och intresse av analys.
  • Erfarenhet av projektledning.
  • Fördel om du har arbetat med CRM.
  • Goda kunskaper i webbpubliceringsverktyg och grafiska program som exempelvis InDesign och Photoshop.
  • Mycket goda kunskaper i både svenska och engelska i tal och skrift är ett krav.
Tjänsten är tillsvidare med 100 % tjänstgöringsgrad. Vi tillämpar provanställning.
Tjänsten är placerad i Solna, Stockholm.

Vad erbjuder vi dig?

Vi på DHL trivs och många av oss har jobbat här länge. Vi är ett företag som ser våra medarbetares utveckling och potential – vi vågar satsa på våra medarbetare! I det stora globala, och internationella bolaget som vi är, har vi en härlig teamkänsla med familjär stämning där vi respekterar varandra. Här finns mycket medarbetarengagemang samt humor och vi tycker om att fira våra framgångar. Vi är certifierade i Top Employer vilket innebär att vi är en arbetsgivare som erbjuder den bästa arbetsmiljön för medarbetare att utvecklas både professionellt och personligt. Miljö och hållbarhet är viktigt för oss, vi arbetar ständigt med att utvecklas för att ligga i framkant, vilket uppmärksammas och ger resultat. Vi tar ansvar och blev bland annat utsedda till branschvinnare av Sustainable Brand Index B2B för tredje året i rad.

Vill du också vara med? Välkommen med din ansökan senast 31 oktober, urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vid frågor, vänligen kontakta Therese Litzén på email: therese.litzen@dhl.com eller 0727002034

Häng med oss bakom kulisserna, följ oss på Instagram

Eller kika närmare på DHL - vårt varumärke, DHL Freight - globalt eller DHL Freight Sverige


Enligt EU-direktiv (2009/52/EG) måste vi som arbetsgivare kunna påvisa våra medarbetares rättighet att arbeta inom EU. Vid en anställning på DHL måste du därför kunna uppvisa din rätt att arbeta inom EU genom medborgarskap (exempelvis pass) eller i annat fall uppvisa ditt arbetstillstånd. Vi genomför bakgrundskontroller på alla våra slutkandidater.



Mer info
Område Solna
Yrkesroll Marknadsföring
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida https://www.dhl.com/se-sv/home.html?locale=true
Sista ansökningsdag 31 okt 2022 (27 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är "logistikbolaget för hela världen". DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. DHL ingår i koncernen Deutsche Post DHL som finns i 220 länder och har 570 000 anställda. Genom sitt globala nätverk kan DHL erbjuda sina kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. DHL i Sverige har cirka 4000 medarbetare och 65 kontor, terminaler och stationer runt om i Sverige. Våra kunder är viktiga för oss och varje kontakttillfälle som en kund har med DHL ska vara kopplad till en positiv känsla.