Analytiker Kundinsikt

Analytiker Kundinsikt

På Coop blir du en del av Sveriges största konsumentkraft. Med 3,5 miljoner medlemmar har vi större kraft än någon annan att påverka. Vi som jobbar på Coop Sverige arbetar med att driva mat-Sverige framåt och göra det mer hållbart, transparent och tillgängligt att handla mat

Nu söker vi en Kundanalytiker till Team CRM. Som kundanalytiker CRM på Coop ansvarar du för att omvandla data och analys till relevanta kundinsikter i syfte att stärka Coops lönsamhet och kundnöjdhet över tid. Genom att arbeta datadrivet tar du fram, verkställer och följer upp relevanta kunddialoger som driver Coops affärsstrategier, kundupplevelse, engagemang samt lönsamhet på såväl kort som lång sikt. Du är drivande i att etablera ett datadrivet arbetssätt i ett korsfunktionellt team med att optimera kundbearbetningen avseende urval, kanalval, erbjudanden, tidpunkt och frekvens, samt för att följa upp effekten av bearbetningen. Genom ökad förståelse för kundens behov, beteende och värde medverkar du till att stärka både Coops lönsamhet och kundernas lojalitet.

Huvudsakliga ansvarsområden
  • Hypotesdriven kundbeteendeanalys genom t.ex. A/B-tester med syfte att optimera CRM-aktiviteter
  • Analys och framtagande av kundprofileringar och segment för att optimera kunddialoger
  • Kravställare på och tillämpning av avancerade analysmodeller
  • Definition, uppföljning och utveckling av KPI:er för CRM-aktiviteter
  • Presentation av analyser för teamet och centrala stakeholders i organisationen
  • Skapa underlag och ge input till business case
Coop står inför en digital transformation där ett agilt arbetssätt med korsfunktionella team kommer att implementeras och där ett datadrivet arbetssätt kommer att genomsyra organisationen. Bland annat har Coop under det senaste året migrerat analysmiljön till Microsofts Azure-plattform vilket ger oss stor flexibilitet i verktyg och lösningar inom analysområdet med tillgång till verktyg som t.ex. Databricks och Azure Machine Learning.

Du rapporterar till Chef CRM men för det dagliga arbetet ansvarar Teamlead CRM. Din arbetsplats är på Coops huvudkontor i Solna men arbetet sker tillsvidare på distans minst fram till sommaren 2021.

För att lyckas i rollen tror vi att är flexibel, problemlösande och har tidigare arbetat med stora datamängder i komplexa system. Utöver det har du även:
  • Vana av databehandling med hjälp av SQL, Python, R eller liknande
  • Erfarenhet av att bygga rapporter i t.ex. PowerBI, Tableau, Qlik eller liknande
  • En akademisk utbildning, förmodligen innehållandes statistik, nationalekonomi, systemvetenskap eller matematik
  • Minst 2 års erfarenhet av att arbeta med kundanalyser i en större organisation eller motsvarande erfarenhet som konsult
  • Flytande kunskaper inom svenska eller annat nordiskt språk
Det är meriterande om du tidigare arbetat inom CRM-området, gärna i en Customer Data Platform, har erfarenhet av att arbeta i korsfunktionella team eller arbete i molnplattformar för analys som t.ex. Google Analytics.
Mer info
Område Solna
Yrkesroll Data & IT, Systemanalytiker
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 28 feb 2021 (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Coop är unikt! Det är lätt att tro att alla matbutiker är lika. Samma varor på hyllorna, samma kundvagnar och så kassan vid utgången. Men Coop är annorlunda eftersom vi ägs av våra 3,5 miljoner medlemmar. Det är vad som gör oss unika. Det ger oss också ett extra stort ansvar, men också extra stora möjligheter.

Coop är en av Sveriges största arbetsgivare och vi drivs av uppgiften att ge alla tillgång till den goda maten. Vi är inne i en spännande förändringsresa mot att vara den goda kraften i mat-Sverige. Vi ska förenkla vardagen och ge alla tillgång till goda råvaror - något som är bra för både kropp, själ och vår miljö.

Coop har länge levt i framkant och förverkligat vikten av ekologiskt tänkande. Vår fisk är certifierad, hönsen utsläppta och vårt egna varumärke Änglamark är utsett till Sveriges Grönaste Varumärke - men vår resa slutar inte där.

Tillsammans med våra medarbetare arbetar vi varje dag tillsammans med våra kunder för att fortsätta vara bäst på hållbar utveckling och nu satsar vi ännu mer på att sprida matglädje och mer kärlek till bra råvaror.

Tillsammans kan och ska vi bli den goda kraften i mat-Sverige!

Coop värdesätter kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.