På Coop blir du en del av Sveriges största konsumentkraft. Med 3,5 miljoner medlemmar har vi större kraft än någon annan att påverka. Vi som jobbar på Coop Sverige arbetar med att driva mat-Sverige framåt och göra det mer hållbart, transparent och tillgängligt att handla matNu söker vi en Kundanalytiker till Team CRM. Som kundanalytiker CRM på Coop ansvarar du för att omvandla data och analys till relevanta kundinsikter i syfte att stärka Coops lönsamhet och kundnöjdhet över tid. Genom att arbeta datadrivet tar du fram, verkställer och följer upp relevanta kunddialoger som driver Coops affärsstrategier, kundupplevelse, engagemang samt lönsamhet på såväl kort som lång sikt. Du är drivande i att etablera ett datadrivet arbetssätt i ett korsfunktionellt team med att optimera kundbearbetningen avseende urval, kanalval, erbjudanden, tidpunkt och frekvens, samt för att följa upp effekten av bearbetningen. Genom ökad förståelse för kundens behov, beteende och värde medverkar du till att stärka både Coops lönsamhet och kundernas lojalitet.
Huvudsakliga ansvarsområden- Hypotesdriven kundbeteendeanalys genom t.ex. A/B-tester med syfte att optimera CRM-aktiviteter
- Analys och framtagande av kundprofileringar och segment för att optimera kunddialoger
- Kravställare på och tillämpning av avancerade analysmodeller
- Definition, uppföljning och utveckling av KPI:er för CRM-aktiviteter
- Presentation av analyser för teamet och centrala stakeholders i organisationen
- Skapa underlag och ge input till business case
Coop står inför en digital transformation där ett agilt arbetssätt med korsfunktionella team kommer att implementeras och där ett datadrivet arbetssätt kommer att genomsyra organisationen. Bland annat har Coop under det senaste året migrerat analysmiljön till Microsofts Azure-plattform vilket ger oss stor flexibilitet i verktyg och lösningar inom analysområdet med tillgång till verktyg som t.ex. Databricks och Azure Machine Learning.
Du rapporterar till Chef CRM men för det dagliga arbetet ansvarar Teamlead CRM. Din arbetsplats är på Coops huvudkontor i Solna men arbetet sker tillsvidare på distans minst fram till sommaren 2021.
För att lyckas i rollen tror vi att är flexibel, problemlösande och har tidigare arbetat med stora datamängder i komplexa system. Utöver det har du även:
- Vana av databehandling med hjälp av SQL, Python, R eller liknande
- Erfarenhet av att bygga rapporter i t.ex. PowerBI, Tableau, Qlik eller liknande
- En akademisk utbildning, förmodligen innehållandes statistik, nationalekonomi, systemvetenskap eller matematik
- Minst 2 års erfarenhet av att arbeta med kundanalyser i en större organisation eller motsvarande erfarenhet som konsult
- Flytande kunskaper inom svenska eller annat nordiskt språk
Det är meriterande om du tidigare arbetat inom CRM-området, gärna i en Customer Data Platform, har erfarenhet av att arbeta i korsfunktionella team eller arbete i molnplattformar för analys som t.ex. Google Analytics.