Crew Optimizer och Resource Optimizer till SAS

Crew Optimizer och Resource Optimizer till SAS

"Vi flyger för att världen rör på sig, och den behöver vår hjälp för att hålla sig i rörelse." SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med resmål i Europa, USA och Asien. De söker nu fyra personer till två team som arbetar inom Crew Planning, som vill vara med och bidra till SAS fortsatta framgång. Är du i början av din karriär och vill arbeta med optimering samt analys? Sök då in till dessa team redan idag!

Information om uppdraget

SAS söker nu fyra personer till två olika team inom Crew Planning; tre till rollen som Resource Optimizer och en till rollen som Crew Optimizer. Inom Crew Planning är huvudansvaret för båda teamen att ta fram scheman för den flygande personalen.

Crew Planning är en central funktion i ett flygbolag vilket gör båda rollerna intressanta och roliga. Omvärlden har en stor påverkan på det dagliga arbetet vilket ger dig möjligheten att verkligen vara nära där det händer.

Du erbjuds:
  • En gedigen onboarding där du går jämte och skuggar dina kollegor samt utbildas de första månaderna
  • En roll med goda utvecklingsmöjligheter, där du får ta mycket eget ansvar och där du ser direkt resultat av ditt arbete
Arbetsuppgifter

I rollen som Crew Optimizer arbetar du med schemaläggning där ditt huvudsakliga uppdrag är att, via ett optimeringsystem, kombinera flygningar till anonyma arbetspass som sedan ska bemannas av individer. Du arbetar analytiskt under hela schemaläggningsprocessen genom olika scenarier i systemet där du justerar parametrar för att säkerställa den mest optimala bemanningen.

I rollen som Resource Optimizer arbetar du långsiktigt och analytiskt med dimensionering av flygande personal utifrån ett trafikprogram. Du gör resursplaner där du säkrar bemanningsförmågan genom att ha kontroll på pensionsavgångar, sjukdomsnivåer och rekryteringsbehov. Du bedömer också behovet och effekten av träning som besättningen ska genomföra och planerar in denna för att uppnå bästa möjliga resursnyttjande.

Utöver ovan så ingår följande i din roll:
  • Komma med rekommendationer, fatta beslut och agera för att förbättra planeringen
  • Aktivt söka ständiga förbättringar inom eget ansvarsområde, till exempel (men inte begränsat till) KPI-utveckling, processförbättringar mm.
  • Kommunicera planer och leverans till relevanta intressenter
  • Proaktivt identifiera potentiella problem och identifiera möjliga åtgärder för att mildra påföljden
Vi söker dig som
  • Har en akademisk examen exempelvis inom ekonomi, matematik eller teknik
  • Talar och skriver obehindrat på svenska eller ett annat skandinaviskt språk då SAS är ett skandinaviskt bolag
  • Har goda kunskaper i engelska
  • Är bekväm i Excel då du arbetar i det löpande
Det är meriterande om du har
  • Erfarenhet från liknande roll inom exempelvis bemanningsoptimering
  • Erfarenhet som användare av specialiserad programvara liknande optimeringssystem är meriterande (såsom logistiksystem, finansiella system, styrsystem)
I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser och ditt intresse för tjänsten. Motivera väl i din ansökan varför du valt att söka denna tjänst. De kompetenser vi ser som särskilt viktiga är:
  • Samarbetsförmåga
  • Noggrann
  • Problemlösande
  • Ansvarstagande
Övrig information
  • Start: Omgående, med hänsyn till eventuell uppsägningstid
  • Omfattning: Heltid
  • Placering: Frösundavik, Solna
  • Kontaktuppgifter: Ansvarig rekryterare Catharina Alm, catharina.alm@academicwork.se
Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Mer info
Område Solna
Yrkesroll Data & IT
Typ av anställning Heltid
Rekrytering hanteras av Academic Work
Hemsida http://www.academicwork.se/
Sista ansökningsdag Löpande (58 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Läs mer om hur SAS presenterar sig på sin hemsida.