Strategisk Inköpare av transporter till Weber Saint-Gobain

Strategisk Inköpare av transporter till Weber Saint-Gobain

Saint-Gobain Sverige AB

Saint-Gobain är en världsledande aktör inom samhällsbyggnad, utvecklar, tillverkar och marknadsför byggmaterial med hög prestanda, innovativa lösningar på utmaningar som tillväxt, energieffektivitet och miljöskydd. Saint-Gobain Sweden AB är företaget bakom varumärkena Dalapro, Gyproc, ISOVER och Weber.

Weber Saint-Gobain

Weber är en del av Saint-Gobain Sweden AB. Företaget Weber utvecklar, tillverkar och säljer innovativa lösningar för samhällsbyggande, i nära samarbete med kunder och systerföretag. Weber har en marknadsledande ställning inom mineralbaserade byggprodukter på den svenska marknaden. Weber utvecklar, tillverkar och säljer produkter och system för bygg och anläggning inom mur- och puts, golvavjämning, betong, plattsättning/tätskikt samt Leca block, -husgrunder och -element.

Strategisk Inköpare Transporter

Weber Saint- Gobain vill förstärka inköpsorganisationen och söker därför efter en Strategisk Inköpare för transporter. Du kommer vara en en del av inköpsorganisation om elva personer. Din placering är på Webers HK i Häggvik, Sollentuna.

Möjligheter inom Saint-Gobain

Hos Saint-Gobain får du möjlighet att vara med på förändringsarbete där det finns ett stort hållbarhetsfokus. Du har möjlighet att driva arbetet framåt med frihet under ansvar. Stort fokus kommer att ligga på förändring och utveckling där du kommer få axla en central roll med stor möjlighet att påverka det strategiska arbetet. I denna roll får du möjlighet att verka för ett gott samarbete mellan inköpsavdelningen och övriga avdelningar inom Saint Gobain.

Ansvarsområden

I rollen som strategisk inköpare kommer du ansvara för inköp av transporter till Saint - Gobain varav största delen av inköpen kommer att göras till Weber där du kommer ansvara för ett antal väl definierade kategorier inom Saint-Gobain Swedens inköpsportfölj. Du har en stor förståelse för affären där du som strategisk inköpare har som mål att förbättra och utveckla Saint-Gobain Swedens leverantörsrelationer, sänka företagets kostnader samt minimera företagets risker.

Arbetsuppgifter

Din uppgift som strategisk inköpare är att utveckla relationer med såväl nya som befintliga leverentöret, knyta kontakter internt och arbeta upp ett kontaktnät samt kategoriteam. Dina huvudsakliga ansvarsområden är följande:
  • Att Saint-Gobain Sweden håller sina kostnadsmål inom de kategorier som ligger under rollens ansvar och att minimera totalkostnaden för Saint-Gobain Sweden inom dessa kategorier.
  • Att kontinuerligt utvärdera Saint-Gobain Swedens leverantörsbas för att säkerställa företagets marknadsposition.
  • Att kontinuerligt identifiera samordningsmöjligheter inom inköp med övriga bolag inom Saint-Gobain, t ex genom ramavtal och projektinköp.
  • Att verkställa och driva de projekt som definieras på avdelningen.
  • Att verka för ett gott samarbete mellan Inköp och övriga avdelningar inom Saint-Gobain.
  • Att alltid följa ”Policy och Processbeskrivning” i sitt arbete.
  • Att följa de riktlinjer och policyn som finns inom Saint-Gobain och särskild vikt läggs vid Purchaser Charter samt Adhere - Responsible Purchasing.
Utbildning

Vi tror att du har en eftergymnasial som civilingenjör/högskoleingenjör eller civilekonom.

Erfarenhet och kunskap
  • Tidigare erfarenhet av att arbeta som Inköpare i en liknande tjänst
  • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
  • Meriterande om du har erfarenhet av affärssystemet SAP, dock inget krav
  • Du besitter goda kunskaper i Excel
  • God förståelse för konkurrenslagstiftning
Personliga egenskaper

Vi söker dig som är bra på att bygga relationer och trivs i en arbetsmiljö där man har ett stöttande och prestigelöst förhållningssätt till varandra. Du är självgående och driven med förmågan att arbeta både självständigt och i team. Du gillar att påverka och är aktiv och intresserad av att vara en del i utvecklingen av inköpsprocesserna inom organisationen. Du är affärsnära och lägger stor vikt vid att förstå verksamheten och dess behov där du med ett lyhört arbetssätt söker svar och främjar samarbeten som krävs för ett framgångsrikt inköpsarbete. Du besitter en analytisk förmåga med en förståelse för vad som driver och utvecklar affären där du på ett bra sätt balanserar krav på besparingar utifrån verksamhetens behov.

Ansökan

Vi intervjuar löpande så skicka in din ansökan redan idag. Eventuella frågor om tjänsten besvaras av rekryteringskonsult Ellinor Dam på A-Search, 070- 846 88 56
Mer info
Område Sollentuna
Yrkesroll Transport & Logistik, Inköp
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 30 apr 2021 (7 dagar kvar)