Lagkrav och systemingenjör för batterier

Lagkrav och systemingenjör för batterier

Scania har satt upp en riktning mot en hållbar produkt där elektrifiering är en viktig del av receptet för att lyckas. En strategisk och central del av elektrifieringen är batterisystemet som står för energin till framdrivning av fordonet. Önskan att skapa en högpresterande produkt är satt och innefattar både energidensitet och säkerhet.

Du kanske vill ta nästa steg och bredda dig inom ett nytt område och, eller fortsätta utvecklas både som person och ingenjör. Här finns möjligheten!

Om oss
Hemmahörande grupp, UBCE är produktägare av batteripacksystem med ansvar för säkerhet, prestanda, lagkrav samt driver prestanda- och kompetensgrupper för att utveckla världens bästa batteripacksystem. På gruppen finns idag flera roller, varav en lagkravsingenjör vars område växer och som nu behöver en kollega för att tillsammans ta sig an utmaningen att skapa ett system som uppfyller lagkrav, reglementen och bestämmelser ute i världen.

Profil
Du är en nyfiken civilingenjör med intresse för teknik, juridik och lagkrav och du har en vilja och förmåga att utveckla och påverka. Du är engagerad och gillar att komma med nya idéer, nå resultat och arbeta tillsammans med kompetenta kollegor i ett inspirerande klimat.

Du har kännedom om lagkrav och vi ser gärna att du har erfarenhet av utvecklingsarbete för delar av tunga fordon som regleras av lagkrav. Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från andra delar av Scania är starkt meriterande.

Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Fler språk är meriterande.

Arbetsuppgifter
Rollen som lagkrav och systemingenjör för batterier innefattar att undersöka och utreda vilka bestämmelser som gäller för olika delar av världen och tillämpningar av högspänningsbatterisystem samt med hjälp av kunskapen forma en strategi och rekommendation för utveckling av batterier. Bestämmelser varierar och det är viktigt att vi drar våra egna slutsatser och tolkar hur vi på bästa sätt ska utveckla vårt system och uppfylla kraven.

I jobbet ingår att skapa och uppdatera dokumentation samt tekniska bestämmelser för lagkrav, vara speaking partner gällande lagkravsdiskussion med kollegor på andra avdelningar, definiera provmetoder och sammanfattat ta fram och stå för Scanias hållning! Lobbying är också en del av tjänsten och du kommer samverka med många kollegor inom olika områden som säkerhet och provning. Just provning är ett område där vi har möjlighet att utöka vårt åtagande. Producentansvar ligger också på vårt bord liksom att vara en del av diskussionen av batteriers kretslopp.

Aktuellt område är under stark tillväxt och förändring varför det ställer krav på självständighet, mod och vilja att söka samt utveckla kunskap inom lagkrav!

Vi erbjuder
Som anställd på Scania erbjuder vi förutom karriär- och utvecklingsmöjligheter andra förmåner som exempelvis personalbil, resultatbonus, tjänstepension, flexibel arbetstid, lunch till reducerat pris och mycket mer. Bor du i Stockholm erbjuder vi direktbuss mellan Stockholm och Södertälje med Scania Jobexpress.

Ytterligare information
kontakta gärna Daniel Carlsson, Head of Battery Pack System, daniel_x.carlsson@scania.com, tel 08-55381541

Ansökan
Ansökan ska innehålla personligt brev och CV samt relevanta betyg och examensbevis.
Mer info
Område Södertälje
Yrkesroll Teknik & Ingenjör, Forskning & Utveckling
Typ av anställning Heltid
Hemsida http://www.scania.com
Sista ansökningsdag 18 apr 2021 (1 dag kvar)

Om arbetsgivaren

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar, inklusive lastbilar och bussar för tunga transportapplikationer i kombination med ett omfattande produktrelaterat tjänsteerbjudande. Scania erbjuder fordonsfinansierings-, försäkrings- och uthyrningstjänster för att göra det möjligt för våra kunder att fokusera på sin kärnverksamhet. Scania är också en ledande leverantör av industri- och marinmotorer. Under 2019 levererade vi 91.700 lastbilar, 7.800 bussar samt 10.200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till över 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är nu verksamt i mer än 100 länder och sysselsätter cirka 51.000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige med filialer i Brasilien och Indien. Produktionen sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE.