Junior commodity inköpare - Investments

Junior commodity inköpare - Investments

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Scania Purchasing ansvarar för inköp av produkter och tjänster till Scanias samtliga enheter i världen. Det globala inköpsansvaret är centraliserat till Södertälje och gruppen ’Commodity Investments’ ansvarar för inköp av produktionsutrustning. Vi sitter i nyrenoverade lokaler nära både pendeltåg, regionaltåg och bussar. Gruppen består idag av nio personer med en intressant mix av olika bakgrund och erfarenheter. Vill du arbeta i ett idérikt, målfokuserande team med stark arbetsmoral tillsammans med omtänksamma kollegor som har nära till skratt är detta tjänsten för dig.

Dina arbetsuppgifter

Som inköpare kommer du att ansvara för uppföljning och omförhandling av inköpsavtal och villkor i våra större investeringsprojekt samt renoveringar och ombyggnationer. Ditt ansvar inkluderar att självständigt arbeta med förfrågningar, förhandlingar och orderläggning.

I tjänsten ingår att samarbeta med strategiska inköpare och realisera segmentstrategier inom ramen för ditt ansvarsområde. En del av uppdraget är även att stötta andra inköpare i investeringsgruppen. Uppgifterna består då bland annat av att förbereda och skicka ut offertförfrågningar samt sammanställa och analysera offerter och annan information vilken behövs som underlag för beslut. I arbetet har du många kontaktytor internt på inköp men även mot andra funktioner på Scania, främst produktion, och självklart våra externa leverantörer.

I ditt arbete kommer du att:
  • Förhandla avtal t.ex. allmänna leveransvillkor och övriga kommersiella villkor
  • Driva regelbundna leverantörsmöten, utmana och vårda relationen
  • Säkerställa och driva inköpsarbetet vad gäller uppföljning och omförhandling av inköpsavtal och villkor
  • Agera som eskaleringspunkt för leverans- och produktionsstörningar
Din profil

Vi söker dig som är nyutexaminerad högskole- eller civilingenjör med ett starkt intresse för teknik och att göra bra affärer, och som ser detta som ett steg in på Scanias inköpsavdelning. Har du tidigare erfarenhet av inköpsarbete eller examensarbete inom inköp ser vi detta som meriterande.

För att vara framgångsrik i rollen krävs det att du är resultatinriktad, analytisk och har förmåga att driva flera inköpsuppdrag parallellt på ett strukturerat sätt. Du trivs med ansvar och är trygg som kravställare samt att ta initiativ, driva förändring och utveckla den roll du befinner dig i.

Då tjänsten innebär flera gränssnitt både internt och externt tycker du om att samarbeta, är bekväm i att hålla presentationer samt behärskar engelska flytande i tal och skrift.

Vi erbjuder dig

Vi ser denna tjänst som en mycket bra start på din karriär inom Scania och erbjuder dig som är ambitiös och gör en bra prestation en brant utvecklingskurva inom inköpsyrket genom strukturerad handledning och utbildningspaket. Du kommer att ha mycket ansvar från dag ett och möjlighet att gå vidare till mer seniora roller.

Som anställd hos oss får du även ta del av andra förmåner som exempelvis personalbil till en förmånlig kostnad, resultatbonus, tjänstepension, flexibel arbetstid, lunchförmåner till reducerat pris och mycket mer. För dig som bor i Stockholm och arbetar i Södertälje finns möjlighet att åka till jobbet med Scanias egen busslinje. Bussen åker från Cityterminalen och Liljeholmen och stannar direkt vid arbetsplatsen i Södertälje.

För ytterligare information kontakta gärna

Sofia Josefsson, Commodity Manager, +46 70 56 57 288

Ansökan

Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior.

Urval och intervjuer sker löpande så tveka inte att söka tjänsten omgående. Sista ansökningsdag är 18 mars.

Ansök via HR InLine/Jobbsök. ID: 20190898

Vi ser fram emot din ansökan!
Mer info
Område Södertälje
Yrkesroll Transport & Logistik, Inköp
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.scania.com
Sista ansökningsdag Idag (0 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 120 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 49 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Traton Group. För ytterligare information, besök www.scania.com.