Hr specialist

Hr specialist

Välkommen till Smedjebackens kommun!
I vår kommun strävar vi efter att erbjuda en arbetsmiljö där du som medarbetare ska känna dig väl mottagen, vara delaktig och få möjligheter till ett gott arbetsliv. Det är viktigt för oss att främja jämställdhet, jämlikhet och integration. Vi är en kommun som ser värdet i det arbete vi gör och brinner för att ta hand om våra äldre, barn/ungdomar och ge god service till våra kommuninvånare. Vi är en kommun som präglas av prestigelöshet och korta beslutsvägar. Det är viktigt för oss som arbetsgivare att bemöta våra medarbetares idéer och ta tillvara på deras kompetens på bästa sätt.

Smedjebacken kännetecknas som en välkomnande kommun med bra kollegor, god kommunikation samt att medarbetare får vara sig själva. En kommun där medarbetare sprider arbetsglädje mellan varandra. Detta är en av många anledningar till varför våra medarbetare väljer att stanna kvar en längre tid i Smedjebackens kommun. Vi tror att tillsammans kan vi alla leva upp till vår värdegrund där välkomnande, trygghet, framtidstro och engagemang är våra ledord.

Vi söker just nu en HR specialist med inriktning lönebildning.
Vill du ha ett utvecklande och utmanande arbete med många kontaktytor där du får vara med och vidareutveckla Smedjebackens kommuns personalavdelning? Då är det här jobbet för dig!

Personalavdelningen tillhör Kommunstyrelsens förvaltning tillsammans med kansliavdelningen och ekonomi- och upphandlingsavdelningen. Förvaltningens uppdrag är att skapa största möjliga nytta för kommunens verksamheter och bidra till att kommunens mål uppfylls genom att strategiskt och operativt stötta, styra och leda. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och att, tillsammans med oss, utveckla vårt arbete genom dina kunskaper och inom HR.

Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen.

Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.

All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.

Vid problem av registerting av CV var god kontakta Webcruiter kundservice.

Arbetsuppgifter
Uppdraget som HR specialist hos oss innebär att du arbetar både generellt och fördjupat med HR arbete på såväl operativ som strategisk nivå. Fokus ligger på ett nära, proaktivt och coachande chefsstöd och du har ett övergripande ansvar för en eller flera HR processer. Du förväntas ta ett stort ansvar i arbetet med lönebildning och lönerevision. Det innebär att arbeta övergripande med lönebildning men även stödjande mot kommunens chefer i lönesättning och lönerevision. Även mycket operativt arbete med lönekartläggning, förhandlingar, framtagande av statistik, arbetsvärdering etc ingår. Du kommer att ha en tydlig arbetsgivarroll och målsättningen med ditt arbete är att skapa förutsättningar och ge våra chefer rätt verktyg för att de ska känna sig trygga i sitt chefs- och ledaruppdrag. I rollen ingår även administration i samband med utbildningar, jubilarer, policys och riktlinjer, protokoll, framtagande av personalhandbok etc. En del av arbetet kan också innebära att ha muntliga dragningar och presentationer samt hålla i utbildningar främst riktat mot kommunens chefer. Att hålla sig uppdaterad inom HR och arbetsrätt, samverka med fackliga parter och att vara lyhörd för chefens behov är viktigt för att inge förtroende och för att skapa goda relationer. Du är professionell i ditt agerande och visar omdöme vid möten med människor. Hos oss är dialogen och samverkan självklara för att skapa utveckling.

Kvalifikationer
För att trivas hos oss behöver du vara en utvecklingsinriktad, lösningsfokuserad och ansvarstagande person. Du har förmåga att driva egna processer framåt, är strukturerad och planerar för att nå goda resultat. Du har god samarbetsförmåga med vilken du på ett enkelt sätt skapar goda och tillitsfulla relationer. Du trivs med att vara ett stöd för andra och du har ett coachande, värdeskapande och professionellt förhållningssätt. Det är också viktigt att inneha förmåga att balansera förväntningar och krav från organisationen. Du har relevant högskoleutbildning och gärna några års erfarenhet av brett HR arbete, gärna mot lönebildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i våra system Personec och modulen Förhandling, WinLas, Sysarb. Goda kunskaper i svenska, såväl skriftligt som muntligt, är ett krav.

Körkort är ett krav.
Provanställning kan bli aktuellt.

Personliga egenskaper
Som medarbetare i Smedjebackens kommun delar du vår vision om att Smedjebacken ska vara en välkomnande kommun med engagemang, trygghet och framtidstro.

Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till alla nya tillsvidareanställda. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare.
Mer info
Kontaktperson Ann-Sofie Westman
Telefon 0240-660122
Område Smedjebacken
Yrkesroll HR & Personal, Löner & Förmåner, HR-administration
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.smedjebacken.se/
Sista ansökningsdag 2 maj 2019 (14 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla. För mer information om Smedjebacken, besök gärna vår hemsida: http://www.smedjebacken.se