Som e-arkivarie kommer du att arbeta med digitala dokumenthanteringsfrågor och elektronisk arkivering inom hela kommunen. Du kommer att ha en drivande och samordnande roll i arbetet med att bygga upp e-arkivet.

En första uppgift är att på olika sätt säkerställa att den framtida leveransen till e-arkivet håller hög kvalitet. Du kommer att vara ett viktigt stöd till förvaltningarna vid förberedelse av flytt av data till e-arkivet.

Som e-arkivarie kommer du bland annat bevaka strategiska dokumentfrågor, leda utvecklingsprojekt som sakkunnig inom området och bevaka utvecklingen i omvärlden. Du kommer även utreda bevarande och gallring av digital information samt arbeta med regelverk för elektronisk arkivering.

I din roll är du ett stöd till kommunens verksamheter via rådgivning och utbildning. Likaså kommer du delta i arbetet med styrande och stödjande dokument. I arbetsuppgifterna ingår även hantering av ordinarie arkivarbete.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning med minst 60 hp enligt nya systemet i arkivvetenskap. Du ska ha arbetat ett par år som arkivarie och ha erfarenhet av digital dokumenthantering samt gärna ha arbetat med gallring i IT-miljöer. God svenska är ett krav för tjänsten.

Studier i systemvetenskap är meriterande och vi utgår från att du har ett stort intresse för IT-relaterad dokumenthantering. Att ha arbetat med dokumenthanteringsfrågor och uppbyggnad av e-arkiv är meriterande. Vi förutsätter att du har god kännedom om gällande lagstiftning och det är ett plus om du har kunskap om processorienterad arkivredovisning.

Som person ska du vara drivande och van vid att arbeta i projektform. Du är utåtriktad, pedagogisk och har god förmåga till att samarbeta. Du måste tycka om och ha fallenhet för struktur, ordning och reda samt vara noggrann. Likaså att du har integritet, mod och står upp för din kompetens.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.


Förvaltningen för support och lokaler är kommunens interna servicecenter. Vi samordnar, utvecklar och förenklar. På så sätt bidrar vi till en effektiv kommunal verksamhet och skapar förutsättningar för bästa möjliga medborgarnytta. Vi är över 800 medarbetare - fördelade på sju avdelningar: utveckling, måltid, IT, kommunikation, fastighet, personalsupport samt ekonomisupport - som erbjuder kunderna stöd och specialistkompetens inom en rad nyckelfunktioner.

Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Mer info
Kontaktperson Marianne Fahlman
Telefon 0910-73 50 00
Område Skellefteå
Yrkesroll Administration, Arkiv & Bibliotek, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 3 feb (10 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Skellefteå kommun har idag ett analogt arkiv som på sikt kommer att byggas ut till ett kommungemensamt e-arkiv.

Arkivet ingår som en del i kommunens sekretariat. Förutom arkiv, arbetar sekretariatets medarbetare med alla arbetsuppgifter som förekommer inom nämndadministration. Det betyder att medarbetarna registrerar inkommande och utgående handlingar samt sköter den administrativa delen i nämndsprocessen till främst kommunfullmäktige, kommunstyrelse och personalnämnd. I arbetet ingår att vara ett professionellt konsultativt stöd till handläggare i beredning av ärenden. Kommunens valkansli finns också inom sekretariatet.

Vi söker nu dig som vill ha en stor roll i arbetet med att införa e-arkivering men som också har ett intresse för historien och den skatt som redan finns i kommunens sparade handlingar.