Som arkivarie kommer du att arbeta i kommunarkivet med att ta emot leveranser, lämna ut handlingar och allt annat som hör till den dagliga driften.

I arbetet med att förbereda inför ett e-arkiv kommer du att vara en viktig länk för att säkerställa att den framtida leveransen till e-arkivet håller hög kvalitet. Du kommer att vara ett viktigt stöd till förvaltningarna vid förberedelse av flytt av data till e-arkivet.

I din roll är du ett stöd till kommunens verksamheter via rådgivning, utbildning och genom att leda nätverk inom området. Likaså kommer du delta i arbetet med styrande och stödjande dokument.

Beroende på din egen drivkraft och kompetens finns stora möjligheter att själv vara med och utforma rollen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning med minst 60 hp i arkivvetenskap enligt nya systemet. Erfarenhet av att ha jobbat som arkivarie är meriterande. Du behöver ha vana och kunskap att hantera olika systemstöd. God svenska är ett krav för tjänsten.

Studier i systemvetenskap är meriterande och vi ser gärna att du har ett intresse för IT-relaterad dokumenthantering. Att ha arbetat med dokumenthanteringsfrågor och uppbyggnad av e-arkiv är meriterande.

Som person ska du vara drivande och van vid att arbeta i projektform. Du är utåtriktad, kommunikativ, pedagogisk och har god förmåga till att samarbeta. Du måste tycka om och ha fallenhet för struktur, ordning och reda samt vara noggrann och effektiv. Likaså att du har integritet, mod och står upp för din kompetens. Du behöver också ha förmåga att arbeta självständigt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Förvaltningen för support och lokaler är kommunens interna servicecenter. Vi samordnar, utvecklar och förenklar. På så sätt bidrar vi till en effektiv kommunal verksamhet och skapar förutsättningar för bästa möjliga medborgarnytta. Vi är över 800 medarbetare - fördelade på sju avdelningar: utveckling, måltid, IT, kommunikation, fastighet, personalsupport samt ekonomisupport - som erbjuder kunderna stöd och specialistkompetens inom en rad nyckelfunktioner.

Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Mer info
Kontaktperson Marianne Fahlman
Telefon 0910-73 50 00
Område Skellefteå
Yrkesroll Administration, Arkiv & Bibliotek
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 21 apr 2019 (2 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Skellefteå kommun har idag ett analogt kommunarkiv som på sikt kommer att byggas ut till ett kommungemensamt e-arkiv.

Arkivet ingår som en del i kommunens sekretariat. Förutom arkiv, arbetar sekretariatets medarbetare med alla arbetsuppgifter som förekommer inom nämndadministration. Det betyder att medarbetarna registrerar inkommande och utgående handlingar samt sköter den administrativa delen i nämndprocessen till främst kommunfullmäktige, kommunstyrelse, personalnämnd och nämnden för support och lokaler. Kommunens valkansli finns också inom sekretariatet.

Vi söker nu dig som har intresse för historien, och den skatt som redan finns i kommunens sparade handlingar, och vill arbeta i vårt kommunarkiv men som också vill ha en roll i arbetet med att införa e-arkivering.