Strategisk Marknadskommunikatör med PR fokus!

Strategisk Marknadskommunikatör med PR fokus!

Vill du ha en självständig och utvecklande tjänst där du får arbeta brett med kommunikation mot målgrupper inom både B2B och B2C, där du bygger ett stort kontaktnät med både interna och externa kontakter?

Vi söker nu en Marknadskommunikatör med inriktning på Flygmarknad, vars huvuduppdrag är att upprätthålla och vidareutveckla det samlade kommunikationsarbetet inom bland annat Aviationaffären. I rollen ingår att aktivt stötta affären genom varumärkebyggande samt försäljningsdrivande aktiviteter i egna, förtjänade och köpta kanaler mot målgrupperna B2B och B2C. I din roll ingår även att skriva pressreleaser och skapa/ta fram marknads-PR aktiviteter.

Affärsenheten Marknad och försäljning driver och utvecklar den kommersiella affären på Swedavia. Avdelningen Marknad och PR syftar till att skapa lönsamhet och tillväxt, driva trafik till Swedavias flygplatser samt lyfta fram Sverige, regionerna och stärka varumärket Swedavia.

I din roll som marknadskommunikatör tillhör du Marknad, Reklam & PR som har fokus på kundgrupperna Resenär, Flygbolag och Hyresgäster.

Dina arbetsuppgifter
Som marknadskommunikatör med PR fokus ansvarar du för att vår marknadskommunikation och PR-strategi efterlevs. Du stödjer arbetet med att bygga upp en nära relation med Swedavias partners, vilket i detta fall primärt är flygbolagen. Vidare ansvarar du för konceptframtagning av marknadskommunikation som delegerats av chef på Marknad & PR. Utifrån gällande strategi och affärsplan planerar, genomför och följer du upp marknadskommunikationsinsatser och PR-aktiviteter för relevanta målgrupper.

Du arbetar även med pressreleaser för den kommersiella affären som exempelvis releaser av nya flyglinjer och arbetar med att synliggöra Swedavias kommersiella utbud mot den internationella marknaden såväl som den svenska marknaden. Du planerar, genomför och följer upp PR aktiviteter som syftar i förtjänade kanaler, såväl traditionella som sociala medier och säkerställer strategier och budskap vid större event.

En viktig del i ditt uppdrag är att synliggöra Swedavias utbud och marknadens potential för att skapa lönsam trafiktillväxt genom fokus på affärsområdet Aviation (flygmarknaden), men även nära samarbeten med Swedavias partners.

Din profil
Vi söker dig som är en erfaren kommunikatör som är van att arbeta strategiskt, taktisk och har förmågan att snabbt sätta dig in i nya situationer och arbetsuppgifter. Du ska ha ett strategiskt tänk och kunna hitta relevanta budskap i en komplex kontext. Du är en "doer" med problemlösar-attityd som har lätt för att samarbeta med andra och trivs med att arbeta i en fartfylld och omväxlande miljö.

Du har erfarenhet av att arbeta mot en komplex B2B samt B2C marknad både på den svenska marknaden som den internationella. Meriterande med erfarenhet från resebranschen. Du har bred erfarenhet av att skapa kommunikationsaktiviteter och även implementera dessa löpande. Du är en skicklig kommunikatör och skribent som kan anpassa din skrift efter målgrupp och formulerar budskap/releaser på engelska så väl som svenska, du har även god känsla för färg och form.

För att lyckas i tjänsten är du prestigelös och alltid redo att hugga tag när det behövs, i både smått som stort. Då det alltid är mycket på gång och du har många kontaktytor är det viktigt att du är organiserad, pedagogisk samt kommunikativ. Arbetet passar dig som trivs med att jobba självständigt men samtidigt stimuleras av att jobba i och ingå i ett team.

Att arbeta på Swedavia
Vi är alltid vakna, dygnet runt årets alla dagar. Det är här resan börjar. Swedavia vill göra mötet mellan människor enkelt och vi vill göra stora avstånd små. Vi bidrar till den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Via våra flygplatser kommer Sverige ut i världen och världen till Sverige. Vi vill att människor ska flyga med gott samvete och därför tar vi sikte på att vara världsledande i hållbarhet och på att driva klimatsmarta flygplatser.

På vår hemsida: https://www.swedavia.se/om-swedavia/jobba-hos-oss/ kan du läsa mer om hur det är att jobba hos oss.

Säkerhet har hög prioritet för oss på Swedavia. Vi genomför därför en säkerhetsprövning innan beslut om anställning. Du kan läsa mer om vad säkerhetsprövning innebär på Säkerhetspolisens hemsida.

För att kunna göra så objektiva bedömningar som möjligt använder vi arbetspsykologiska tester i våra rekryteringar.

I den här rekryteringen har Swedavia redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss därför all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

Urval sker löpande och vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt.
Mer info
Område Sigtuna
Yrkesroll Marknadsföring, PR & Kommunikation
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Swedavia
Hemsida https://swedavia.varbi.com
Sista ansökningsdag Idag (0 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Swedavias uppdrag är att äga, driva och utveckla flygplatser. Tillsammans bildar flygplatserna ett nätverk som knyter samman Sveriges regioner, samtidigt som de också är en bro till och från världen utanför. Bolaget bildades 2010 och är helägt av svenska staten. Under 2020 hade Swedavias flygplatser 10,3 miljoner resenärer, jämfört med 40,2 miljoner 2019. Det är en minskning med 74%. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Under 2020 nådde Swedavia målet att den flygplatsverksamhet som Swedavia driver i egen regi ska vara helt fri från utsläpp av fossil koldioxid. Som första flygplatshållare i världen är Swedavia först att nå ett sådant mål.