Utredare till socialförvaltningen

Utredare till socialförvaltningen

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Arbetsuppgifter
Tjänsten som utredare har stor bredd och omfattar kvalificerat utredningsarbete, strategisk verksamhetsplanering och utveckling inom socialtjänsten. I tjänsten ingår Lex Sarah-utredningar, kvalitets- och verksamhetsutveckling, omvärldsanalys, svara på remisser och motioner, tillsyner av egen regi och externa utförare. I tjänsten ingår även arbete med utredning, uppföljning, utvärdering och analys kopplat till den nationella och kommunala styrningen av socialtjänsten.

Du har en viktig roll i allt ifrån lokalfrågor till GDPR. Du planerar på egen hand eller i team för utredningsuppdrag som kan komma från socialchef, ledningsgrupp eller initieras av den politiska nämnden.

I rollen som utredare kommer du att vara direktunderställd socialchefen och har till uppgift att förse förvaltningens olika verksamheter med stöd samt bereda förvaltningsgemensamma ärenden till nämnd och förvaltningens ledningsgrupp.

Kvalifikationer

Utbildad jurist eller statsvetare, alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig. Meriterande är om du har arbetat som utredare inom socialtjänsten i en politisk styrd organisation. Arbetet ställer höga krav på kompetens och erfarenhet av socialt arbete och kunskap om aktuell lagstiftning. Det är meriterande om du har erfarenhet av GDPR och klassa och systemstöd som Treserva. Du är självgående, flexibel och stresstålig och har lätt för att samarbeta med andra.

Stor vikt fästs vid personlig lämplighet där hög kapacitet är viktigt.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, Heltid
Provanställning kan komma att tillämpas
Tillträdesdag: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2019-10-27

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner

Jenny Thorsell

Förvaltningschef

08-532 597 20

jenny.thorsell@salem.se
Mer info
Kontaktperson Jenny Thorsell
Telefon 08-532 597 20
Område Salem
Yrkesroll Offentlig Förvaltning, Kommunal administration & Ledning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida https://www.salem.se/naringsliv--arbete/arbetsmarknad/jobba_hos_oss/
Sista ansökningsdag 27 okt 2019 (9 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Vi har flextid, individuell lönesättning och friskvårdskort till kommunens sporthall med bl a vattengymnastik och gym. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Salem är den nära och natursköna pärlan. Stanna en stund och du märker skillnaden. Här har ca 16 000 personer sina hem. Vi har korta avstånd, både geografiskt och mellan människor. På knappt 30 minuter kommer vi till Stockholm med pendeltåget eller med bilen. Kommunen är största arbetsgivaren med ca 1000 anställda.