Ekonom till Ekonomienheten

Ekonom till Ekonomienheten

Om arbetsplatsen
Vill du jobba med offentlig ekonomi och projektekonomi för regional kultur och bildning? Trivs du med att hantera flera olika projekt med olika samarbetspartners samtidigt? Har du praktisk erfarenhet av att arbeta med redovisning och avstämning av konton? Då kan det här vara jobbet för dig. Ekonomienheten består av ekonomer, assistenter och systemutvecklare som tillsammans arbetar med Region Jämtland Härjedalens olika verksamheter och stödjer dessa i ekonomi- och beslutsstödsfrågor. Vi är i dag 40 medarbetare och har våra arbetsplatser centralt placerade i fina lokaler vid Stortorget i Östersunds centrum. Den här tjänsten avser för närvarande att arbeta som ekonom för område kultur och bildning inom regional utveckling. Inom kultur och bildning finns folkhögskolor samt enheterna Estrad Norr och Kulturutveckling. Området utgör tillsammans med Hållbar tillväxt och Kollektivtrafik förvaltningsområdet Regional utveckling. Regional utveckling har uppdraget att samordna och effektivisera det regionala tillväxtarbetet och stärka en social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår förutom sedvanliga ekonomiuppgifter som planering/budgetering, analys och uppföljning även att till stor del vara ekonom för ett flertal projekt som är helt eller delvis finansierade via externa parter. En grundförutsättning är att du är intresserad av att sätta dig in i verksamhetsfrågor ur ett ekonomiskt perspektiv och att föra en dialog med ansvariga chefer och kollegor och externa samarbetspartners med olika utbildningsbakgrund. Det är även viktigt att du har vilja och engagemang att förbättra och utveckla verksamhet och rutiner. Arbetet kräver flexibelt arbetssätt och samverkan med de övriga ekonomerna inom enheten. Antal projekt kan variera över tid samt mellan olika verksamheter.

Kvalifikationer
Vi vill att du har: * relevant högskole-/universitetsexamen inom ekonomi. * praktisk erfarenhet att arbeta med bokföring och avstämningar av resultat- och balanskonton. * praktisk erfarenhet av verksamhetsuppföljning och analysarbete. * god kommunikativ förmåga och är serviceinriktad i dialogen med företrädare för verksamheten och externa samarbetspartners * god allmän IT-vana samt goda kunskaper i Office-paketet. Du har ett inkluderande och prestigelöst arbetssätt och bidrar till ett utvecklande arbetsklimat. Du är ansvarstagande och har förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete. Du kan arbeta självständigt, men ser samarbete som en förutsättning för att nå de bästa resultaten. Du har också ett framsynt och resultatinriktat förhållningssätt. Du behöver vara strategisk och strukturerad samt ha förmågan att planera, analysera och driva flera arbeten parallellt. Du är kommunikativ och kan på ett begripligt sätt, både muntligt och skriftligt, presentera ekonomiska frågeställningar på ett pedagogiskt sätt anpassat för skilda målgrupper. Du trivs med att prata inför små och stora grupper och att möta människor i olika situationer och på olika platser. För att passa i rollen så är du driven, analytisk, utåtriktad och har lätt att samarbeta med både kollegor och andra verksamheter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du behärskar svenska språket i tal och skrift. Urval sker löpande.

Övrigt
Vill du veta mer om jobbet är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Välkommen med din ansökan! Läs mer om att bo och leva i Östersunds kommun: http://www.ostersund.se/ Välkommen till Jämtland Härjedalen: http://www.jamtland.se Läs mer: Läs mer om förvaltningsområde Regional utveckling
Mer info
Kontaktperson Stefan Svedberg
Telefon 063-14 76 52
Område Östersund
Yrkesroll Organisation & ledning, Organisationsutveckling, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 26 juni 2022 (1 dag kvar)