Dataskyddsstrateg / nämndadministratör

Dataskyddsstrateg / nämndadministratör

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Som dataskyddsstrateg/nämndadministratör kommer du att vara placerad inom avdelningen administration och juridik, som inrymmer kommunkansliet och överförmyndarenheten. Avdelningen ansvarar bl. a. för genomförande av allmänna val och folkomröstningar, genomförande av sammanträden i kommunstyrelsen och dess utskott samt kommunfullmäktige, registratur och kommunarkiv. Inom kommunkansliet finns även juridisk kompetens.

Arbetsbeskrivning
I din roll som dataskyddsstrateg ska du tillsammans med övriga dataskyddskoordinatorer, vilka utsetts inom kommunens förvaltningsorganisation, arbeta i förhållande till kommunens nämnder och bolag med ett övergripande ansvar. Som dataskyddsstrateg har du en stödjande och granskande roll vilket bland annat innebär att kontrollera att personuppgifter behandlas på ett korrekt och lagligt sätt samt informera och ge råd om dataskyddsförordningen och angränsande lagstiftning. Vidare ska du även fungera som en kontaktpunkt för tillsynsmyndigheten samt för registrerade personer.

I uppdraget som dataskyddsstrateg ingår att:
  • Vara ett kunskapsstöd till Österåkers kommuns nämnder och bolag gällande dataskyddsförordningen och angränsande lagstiftning.
  • Övervaka den interna efterlevnaden av dataskyddsförordningen och i vissa fall rapportera organisationens brister och utvecklingsbehov.
  • Identifiera behov samt planera och genomföra utbildningar avseende dataskyddsförordningen och angränsande lagstiftning.
  • Bistå vid genomförande av konsekvensbedömning samt vid planering och införande av säkerhetsskyddsåtgärder.
Tjänsten innefattar till viss del även nämndadministration inom kommunkansliets arbetsområde.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning eller motsvarande. Vi ser gärna att du har juridisk kompetens eller annan kompetens och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har vidare goda kunskaper om dataskyddsförordningen och angränsande lagstiftning. Det är meriterande om du har erfarenhet av juridiskt arbete eller arbetat som personuppgiftsombud.

Du tar ansvar för din uppgift genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och har därigenom möjlighet att påverka upplägget av tjänsten. Vidare samarbetar du bra med andra och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du har en realistisk tro på din egen förmåga, står för det som sagts och vågar säga ifrån. Du lyssnar och kommunicerar tydligt och välformulerat för både små och stora grupper. Arbetet kräver mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift för att bland annat kunna stötta samt informera om lagstiftningen. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Anställningens omfattning
Heltid


Anställningsform
Tillsvidare


Tillträde
Enligt överenskommelse


Sista ansökningsdag
22 oktober 2019


Arbetsplatsen är belägen i Alceahuset (kommunhuset) i Åkersberga, Österåkers kommun. Som anställd på Österåkers kommun erbjuds du förmåner såsom exempelvis flextid, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag . Läs mer på vår hemsida om våra förmåner som anställd.

Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via "Ansök". Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar via mail eller brev.

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni här.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner

Peter Freme

Kanslichef

08-540 815 28

peter.freme@osteraker.se

Sofia Coyne

Kommunregistrator

08-540 810 90

sofia.coyne@osteraker.se
Mer info
Kontaktperson Peter Freme
Telefon 08-540 815 28
Område Österåker
Yrkesroll Administration, Juridik, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Hemsida http://www.osteraker.se
Sista ansökningsdag Idag (0 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.