Supporttekniker till kommunens IT-avdelning

Supporttekniker till kommunens IT-avdelning

Som supporttekniker ingår du i vår Servicedesks första linje där utmaningen är balansgången mellan hög servicegrad via telefon samt hög lösningsgrad för enklare ärenden. Du är ärendekoordinator mot andra och tredje linjen i supportorganisationen för de ärenden som måste slussas vidare. I rollen ingår också att ta emot besök till IT-avdelningen kopplat till ärenden. Andra administrativa uppgifter som kan bli aktuella är t.ex. behörighetsadministration och beställningshantering. Periodvis agerar du supporttekniker ute i verksamheterna tillsammans med övriga medarbetare i andra linjen. Detta innebär användarsupport, drift, underhåll och installation av klienter mot kommunens förvaltningar, bolag och skolor. I arbetsuppgifterna ingår felsökning på både hård- och mjukvara, installation och konfigurering av klienter och applikationer samt hantering av kringutrustning

Kvalifikationer
Som lägst har du en gymnasieutbildning inom data/teknik eller annan likvärdig utbildning inom IT-området. Vi ser gärna att du har goda kunskaper inom Windows 7/10, baskunskaper gällande PC, kringutrustning samt nätverkskommunikation. Meriterande med kunskaper inom APP-V, Citrix, SCCM, Active Directory, Mobile Iron, Android, iOS och Chrome OS. Verksamheten har en ambition att successivt anpassa sig till ITIL som ramverk varför kunskap, utbildningar och/eller certifikat inom ITIL även är meriterande. Hos oss arbetar vi mycket med att dokumentera lösningarna i användarsupporten och att utarbeta självhjälp till slutanvändarna. Därför är det viktigt att du är strukturerad och noggrann med fokus på ständig förbättring. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av motsvarande arbeten och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. B-körkort är ett krav. Vi lägger stor vikt vid din personlighet och kommunikationsförmåga. Som vår supporttekniker förväntas du ha en hög servicekänsla, god social kompetens samt ett brinnande intresse till att vilja hjälpa våra användare via telefon och fjärrstyrning. Du har en hög stresstålighet och förmåga att överblicka ärendesituationen samt att koordinera ärenden till bakomliggande resurser. Andra värdefulla egenskaper är att du är driven, systematisk, analytisk, processorienterad, tydlig, beslutsam, lyhörd och flexibel. Självklart är du en initiativtagare som trivs att jobba både självständigt och i team. Varmt välkommen med din ansökan!

B-körkort erfordras Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Mer info
Kontaktperson Tomas Karlsson
Telefon 0491 76 41 40
Område Oskarshamn
Yrkesroll Data & IT, Support, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 23 sept (2 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

Hos oss på Oskarshamns kommun får du möjlighet att utvecklas i din yrkesroll. Oskarshamns kommun utsågs 2016 till en av de 50 mest spännande arbetsgivarna inom offentlig sektor. Det är våra egna medarbetare som har gett oss högt betyg, framför allt för att vi har kreativ arbetsmiljö med spännande och meningsfulla jobb. Vi får också högt betyg för att vi är goda kollegor som skapar trivsel på arbetsplatsen. Oskarshamn har ett urstarkt näringsliv med energifokus, ett fantastiskt kust- och inland och ett rikt kultur- och fritidsliv. Oskarshamns kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten. Vill du vara med och skapa kundnytta i en komplex verksamhet genom verksamhetsutveckling med hjälp av IT, god tillgänglighet och god service? Vill du vara med och påverka utvecklingen samt utvecklas själv som en del i ett team med kompetenta medarbetare? Då kan det vara just dig vi söker! Utifrån den pågående digitaliseringen befinner sig kommunens IT-verksamhet i en expansiv fas. Kommunens IT-avdelning svarar för drift och support av kommunens administrativa system, datorutrustning och kommunikation samt skolornas IT-miljö. Totalt hanterar vi för cirka 3000 klienter och drygt 150 servrar. Vårt nätverk finns på 120 olika platser i kommunen och antalet användare är 7500. Vi är till antalet 28 anställda varav 13 ingår i enheten IT Service & Support. Avdelningen ansvarar även för kommunens servicecenter, telefoni, kontorsvaktmästeri och arkiv. Vi söker nu två nya supporttekniker till vår uppskattade First Line.