Verksamhetscontroller

Verksamhetscontroller

Verksamhetscontroller

AB Nykvarnsbostäder (Nybo) är ett allmännyttigt bostadsföretag som äger, bebygger och förvaltar fastigheter inom Nykvarns kommun. Vi har idag 576 lägenheter i vårt bestånd och har i vår plan att nyproducera ca 90 nya lägenheter fram till 2025. Vi förvaltar också kommunala fastigheter och verksamhetslokaler, samt sköter drift och underhåll av kommunens VA-anläggningar, vägar med bland annat vinterväghållning, idrottsanläggningar, badstränder och parker.

Vår vision
Vi strävar efter en ökad livskvalitet för alla medborgare i deras inre och yttre miljö och skapar verklig samhällsnytta i våra uppdrag för Nykvarns kommun vilket bidrar positivt till kommunens utveckling och ekonomiska resultat. Vi söker alltid efter ett win-win i våra åtaganden och uppdrag.

Allmänt om rollen
Controllern ingår i företagets Administrativa avdelning. Ansvarar för att driva, utveckla och implementera verksamhetsuppföljning inom Nybos organisation. Du ska analysera, samordna, utveckla och följa upp verksamheten. Som controller för ett mindre flexibelt bolag kommer Du att fungera som diskussionspartner till våra avdelningschefer och Vd i såväl strategiska affärsbeslut som operativa verksamhetsbeslut. Du kommer således att ha en stödjande roll inom ekonomistyrningsområdet, vilket inkluderar att proaktivt driva förändringar, effektiviseringar och bidra till utveckling av affären och interna arbetssätt.

Du är en kommunikativ och lösningsorienterad controller som drivs av att vara ett betydande stöd till organisationen och som brinner för fastighetskalkyler och utveckling av ekonomistyrning.

Ansvarsområde och befogenheter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som controller är att stödja och utveckla våra verksamheter som är fördelade på fastighetsförvaltning och förvaltningsuppdrag åt Nykvarns kommun, i sina respektive verksamhetsstyrningar. Befattningen som controller kräver stort engagemang och intresse för bolagets utveckling, ett öppet och lösningsorienterat arbetssätt. Ansvar och god analytisk förmåga där initiativ och eget driv är centralt för ett framgångsrikt förändringsarbete. I befattningen hanteras information med höga krav på integritet och ibland tystnadsplikt.

Kompetens och erfarenhet
  • Högskoleutbildning inom relevant område eller likvärdig erfarenhet.
  • Befattningen kräver minst 3-5 års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter.
  • Goda kunskaper inom verksamhetsstyrning, affärsutveckling, analys, budgetarbete, controlling och kalkylering
  • Du har erfarenhet av att driva budget- och prognosprocesser samt att arbeta med uppföljning och analys
  • Erfarenhet från fastighetsbranschen, redovisning enligt K3
  • Mycket goda kunskaper i Excel
  • Goda kunskaper i övriga Officeprogram
  • Meriterande är att ha arbetat med hyressättning
Personliga egenskaper
  • Som person är det viktigt att du drivs av att självständigt genomföra ditt uppdrag med ett framåtlutat förhållningssätt och med fokus på utveckling och förbättring. Du är en initiativtagare med förmåga att starta igång och slutföra aktiviteter. Du är analytisk och arbetar strukturerat med god prioriteringsordning och du har helheten som utgångsläge samt förmåga att gå ned på detaljnivå när det krävs. Du trivs med att interagera med verksamhetens olika plattformar och du har en förmåga att navigera och implementera verksamhetens intressen och syften på ett pedagogiskt och sympatiskt sätt.
  • Kommunikativ förmåga i att uttrycka sig i tal och skrift
  • Stark integritet och stor känsla för etik och moral
  • Arbetar bra med andra människor
  • Drivande, analytisk och målorienterad
Arbetsuppgifter (Huvudsakliga)
  • Månadsrapportering, del- och årsbokslut, utveckla områdena resultatuppföljning och rapportering, investeringsarbete samt analyser och utredningar
  • Stöd till verksamheten vid verksamhetsuppföljning och planering
  • Utveckling av bolagets ekonomistyrning
  • Fastighetsuppföljning tillsammans med ansvariga och skapa/utveckla modeller för nyckeltal- och lönsamhetsuppföljning
  • Utveckla verksamhetsuppföljningen såsom skapa, förändra och utveckla rapporter i verksamhetssystemet
  • Investeringsarbete: Projektplanering, projektredovisning, hyressättning, investeringskalkyler, projektuppföljning samt medverka med att samordna investeringsplanerna.
  • Likviditetsplanering
  • Systematisk hyressättning
  • Fastighetsuppföljning
  • Budget och prognosprocesser mot förvaltningsområden
  • Medverka till utveckling inom arbetsområdet och medverka i interna utvecklingsprojekt
  • Ansvara för att uppgifterna genomförs enligt företagets, kommunens och myndigheters krav
  • Ansvara för att verksamheten drivs enligt företagets gällande krav, policy och rutiner
  • Förutom ovannämnda arbetsuppgifter ska controllern vara ett stöd till Vd, ledningsgrupp och styrelse
Vår värdegrund SARA "service, ansvar, respekt och arbetsglädje" är med oss varje dag och vi ser också att du är en god lagspelare, flexibel, öppen och lyhörd.

Uppdragsgivare: Nykvarnsbostäder
Ort: Nykvarn
Omfattning: Provanställning 6 månader

Skicka din ansökan till anstallning@nybo.se senast den 30 juli.

Bifoga löneanspråk och referenser till ansökan.

Har du frågor om tjänsten, kontakta Janette Jardefalk, Vd på Nykvarnsbostäder. Du når henne på telefon

0708-515913 eller via mejl, janette.jardefalk@nybo.se
Mer info
Kontaktperson Janette Jardefalk
Telefon 0708-515913
Område Nykvarn
Yrkesroll Fastighet, Ekonomi, Controller, Bank, Finans & Försäkring
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 30 juli 2022 (29 dagar kvar)