Analytisk Risk Manager till välkänt företag

Analytisk Risk Manager till välkänt företag

Just nu finns möjligheten för dig som är analytisk och målinriktad att axla rollen som Risk Manager i en internationell och innovativ miljö.

Uppdraget förväntas starta i början av januari för att pågå till och med slutet av juni 2020. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum, skicka därför in din ansökan redan idag!

Om tjänsten

I rollen som Risk Manager kommer ditt huvudsakliga arbetsområde innebära att ansvara för kreditanalys över transaktioner med hög komplexitet och affärsstorlek. En förutsättning för framgång är förmågan att utveckla och upprätthålla ett effektivt samarbete med ett antal intressenter i säljorganisationen, oberoende återförsäljare, banker etc. Du kommer att stödja utvecklingen och genomförandet av handels- och exportfinanseringslösningar för oberoende återförsäljare och nyckelkunder på olika marknader. Utöver detta kommer du som Risk Manager ansvara över riskhantera för hela försäljningsregionen.

Dina ansvarsområden och arbetsuppgifter kommer bland annat innebära:
  • Övervaka utförande och följa kreditpolicyn, kredithanteringsdirektivet och myndighetens matris, samt främja kunskap av dessa
  • Förbereda utgående betalningar samt driva och förbättra diskonteringsprocessen
  • Säkerställa långsiktig, effektiv hantering av rörelsekapital genom processförbättring
  • Upprätta, utveckla och upprätthålla ett nätverk mellan lokala och utländska banker, ECA: s etc. för att underlätta de övergripande kommersiella målen för kundfinansiering
  • Ge råd och support vid frågor om kreditförsäkring
Vem är du?

För att lyckas i rollen behöver du ha starka organisatoriska färdigheter samt minst tre års erfarenhet av export / handel, försäljning eller strukturerad finansiering som uppnåtts hos ett finansinstitut eller stor exportör. Du har akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har goda kunskaper i Excel och gärna i annan programvara t.ex. SAP, MOM Ms office.

Som person är du analytisk, målstyrd och har förmågan att ta eget ansvar. Du är en teamspelare och har förmågan att nätverka effektivt över en mångfaldig kundbas och kan bygga varaktiga relationer mellan funktionella och geografiska områden. Utöver detta har du ett professionellt arbetssätt och talar och skriver flytande på engelska. Har du erfarenhet av internationell och global arbetsmiljö sedan tidigare ser vi det som starkt meriterande.

Om verksamheten

Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Mer info
Kontaktperson Viktoria Timbäck
Telefon 072-070 51 43
Område Nyköping
Yrkesroll Bank, Finans & Försäkring
Typ av anställning Heltid, Projekt- / Visstidsanställd
Rekrytering hanteras av Poolia
Sista ansökningsdag 12 dec 2019 (2 dagar kvar)