Dina arbetsuppgifter omfattar huvudsakligen granskning och handläggning av tillsynsärenden inom plan- och bygglagen, så som olovligt byggande, olovlig åtgärd, bristande underhåll, obligatorisk ventilationskontroll med mera. Även handläggning av bygglovs- och anmälningsärenden kan förekomma.
Huvudsakligen innebär det arbete på kontor men du gör också många besök på olika platser i kommunen. Du handlägger självständigt i nära samarbete med flera andra kollegor. Vi har återkommande träffar i veckan där vi fördelar och diskuterar hanteringen av olika ärenden.
En stor del av arbetet involverar kontakt med allmänhet och sakägare. Tjänsten innebär spännande och komplexa juridiska frågeställningar och många sociala kontakter, både internt och externt.
Förutom ett nära samarbete med kollegorna på kontoret jobbar du aktivt tillsammans med andra förvaltningar och kommunens bolag. En viktig del i arbetet är att ge råd, stöd och information till allmänhet och företag och i samverkan med övriga kommunanställda verka för en hög service. I uppgifterna ingår att skriftligt och muntligt presentera ärenden för nämnden.
Kvalifikationer
Du som söker bör ha relevant högskoleutbildning inom bygg eller fastighet. Eller annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Har du goda kunskaper i plan- och bygglagen, samt utbildning och/eller erfarenhet av handläggning av ärenden och tillämpning av lagen är det meriterande. För att lyckas i rollen ska du tycka det är intressant att hantera juridiska frågeställningar och tillhörande handläggning.
Som person är du lyhörd och har förmåga att kombinera service- och myndighetsrollen i dina kundkontakter. Du behöver ha en pedagogisk och rak kommunikation i dina möten med olika aktörer. Du är serviceinriktad, pedagogisk och har en positiv inställning samt förmåga att arbeta snabbt och noggrant, både självständigt och i grupp. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi erbjuder bra möjligheter att utvecklas och du kommer vid behov få kompletterande kompetensutveckling i tidigt skede.
God datorvana är en förutsättning för rollen eftersom vår ärendeprocess är digital.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Eftersom det ingår platsbesök i tjänsten är det ett krav att du innehar B-körkort
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.