Hoppa till innehåll
Hedin Mobility Group logotyp

Group Business Controller

Publiceringsdatum
16 maj 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu
Group Business Controller - Ledande roll i global koncern
Hedin Mobility Group är en globalt ledande koncern som strävar efter kontinuerlig tillväxt och innovation inom våra marknader. Med en stark närvaro över Europa och ett målmedvetet fokus på hållbarhet och lönsamhet fortsätter vi att driva framgångsrika affärsstrategier som gör oss till en pionjär inom vår bransch.

Du kommer ta en nyckelroll inom Hedin Mobility Group där du kommer verka både verksamhetsnära och utifrån ett koncernövergripande samt globalt perspektiv. Du har ett kontinuerligt fokus på att skapa förutsättningar för att öka verksamhetens lönsamhet, affärsutveckling och tillväxt.

Ditt uppdrag
Vi söker nu en driven och erfaren Group Business Controller som ska arbeta verksamhetsnära, samtidigt som du har ett globalt fokus på kostnads effektiviseringar över hela vår koncern för att bidra till vår framgång och fortsatta tillväxtresa. I rollen har du ett nära samarbete med våra Business Controllers i övriga länder.
Den ideala kandidaten kommer att ansvara för att utveckla och genomföra strategier för att optimera kostnadsstrukturer och effektivisera verksamheten för att uppnå våra ekonomiska mål.

Stor del av din roll fokuserar på att tillhandahålla tydliga och koncisa insikter, analyser och prognoser för att säkerställa att företagets affärsbeslut är välgrundade och effektiva.

Med hjälp av din expertis inom analys och förmåga att kunna se från ett helhetsperspektiv, kommer du ha stora möjligheter att vara med och påverka i bolagets beslutsprocesser.

Du ingår i Ledningsgruppen och tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Mölndal, du rapporterar direkt till Group CEO.

Nyckelkompetenser/ förmåner
  • Strategisk ledning: Du kommer att vara en nyckelperson för att utveckla och implementera långsiktiga finansiella strategier som stödjer koncernens övergripande affärsmål och tillväxtplaner.
  • Finansiell planering och analys: Analysera kostnader och intäkter för olika affärsenheter och projekt för att identifiera möjligheter till förbättringar av lönsamheten. Ge rekommendationer för kostnadsbesparingar och intäktsökningar baserat på analyserna.
  • Riskhantering och efterlevnad: Du kommer att ha ansvar för att etablera och övervaka ramverket för risk- och efterlevnadsstyrning för att säkerställa att företaget följer alla gällande lagar och regler samt interna policys.
  • Ledarskap och utveckling: Implementera samma nyckelroll i samtliga länder, samarbeta med med olika funktioner i koncernen för att utforma och genomföra kostnadsbesparingsprogram och projekt.
Kvalifikationer/ Krav
  • Relevant akademisk utbildning inom ekonomi, företagsekonomi eller relaterat område
  • Minst +7 års erfarenhet inom ekonomi-/controlling eller finansroller, företrädesvis inom globala företagsmiljöer.
  • God kännedom om affärsprocesser och verksamhetsstyrning
  • Stark analytisk förmåga
  • God problemlösningsförmåga
  • Erfarenhet av budget- och prognosarbete
  • Goda kunskaper i Excel
  • God kommunikationsförmåga i svenska och engelska i både tal och skrift
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi att du har ett starkt affärssinne och en entreprenöriell inställning med fokus på resultat. Du är analytisk, noggrann och metodisk med förmåga att hantera komplexa frågor. Du trivs i en dynamisk och internationell miljö, där du ges möjlighet att bidra med din kompetens och innovativa arbetssätt.

Du har god förmåga att omvandla strategi till operativt genomförande. Du tycker med fördel om att utveckla och förbättra arbetsstrukturer och bör således ha en lösningsorienterad inställning och vara initiativtagande. Du motiveras av högt tempo och korta beslutsvägar.
Vidare har du har utmärkta kommunikations- och presentationsfärdigheter och en förmåga att förmedla komplex information på ett tydligt sätt och samarbeta med andra funktioner i koncernen för att säkerställa korrekt hantering av finansiell information.

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper då du kommer vara ansiktet utåt både internt och externt. Med ditt positiva driv och din affärsmässiga kunskap är du med och driver Hedin Mobility Group till fortsatt tillväxt.
    Vi erbjuder
    En möjlighet att arbeta i en dynamisk och entreprenöriell miljö med fokus på innovation och tillväxt där du motiveras av högt tempo och korta beslutsvägar.

    Som koncern är vi ansvarstagande och säkerställer schyssta och rättvisa anställningsvillkor och samtliga verksamheter omfattas av kollektivavtal.

    Vi erbjuder ett brett sortiment av förmåner som exempelvis förskottsemester, extra föräldrar lön och ett generöst friskvårdsbidrag samt gym och padelbanor för att värna om våra medarbetares hälsa.
    Läs mer på vår hemsida www.hedinmobilitygroup.com

    Ansökningar hanteras löpande och rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
    Hedin Mobility Group logotyp
    Sök jobbet
    Ansök senast
    06 juni 2024 (12 dagar kvar)
    Ansök nu

    Om arbetsgivaren

    Hedin Mobility Group's story began in 1985, when father and son Ingemar and Anders Hedin acquired a Mercedes-Benz and Nissan dealership in Borås, Western Sweden. Today, almost 40 years later, we have grown into one of Europe's top mobility providers with operations in 14 countries and over 13,000 employees.

    We offer a wide range of businesses, products, and services, from vehicle import and distribution to smart vehicle ownership or rental solutions. Our ambition is to continue growing and strengthen our position by creating sustainable value for our employees, partners, and the communities in which we operate.