Sommarvikarierande Biståndshandläggare

Sommarvikarierande Biståndshandläggare

Vi söker flera vikarier som vill arbeta som biståndshandläggare i Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen under våren och sommaren 2023!  

Hos oss har du möjlighet att börja arbeta som timvikarie redan under våren och vi erbjuder individuell introduktion med mentorskap. 


Dina arbetsuppgifter kommer att vara:  

Som biståndshandläggare arbetar du med myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen (SoL). Detta innebär att utreda behov, fatta beslut och följa upp insatser. Det dagliga arbetet innefattar dokumentation, individuella möten, vårdplaneringar och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter. Vi cyklar, vilket ger vardagsmotion, har fin arbetsgemenskap och har ett utvecklande yrke med en mångfald av möten.

Detta behöver vi av dig:  

Ålder: För att vara aktuell för jobb hos oss ska du ha fyllt 18 år.

Utbildning och erfarenhet: Vi söker sig som är utbildad socionom eller är under utbildning och har genomfört din praktik (termin 5) med godkänt resultat på samtliga kurser. Vi ser gärna att du har utfört din praktik inom myndighetsutövning. Du har goda kunskaper inom gällande lagstiftning. Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare och IBIC. 

Språk: Du behöver kunna prata och skriva på svenska. Detta är viktigt för att du ska kunna förstå instruktioner och självständigt kunna dokumentera på ett säkert och förståeligt sätt. 

Personliga egenskaper: Som person är du tydlig, strukturerad och har en positiv inställning. Du är trygg i dig själv och har ett serviceinriktat förhållningssätt. 

Om vår arbetsplats:  

Vi sitter i ljusa och fina lokaler i centrala Malmö med närhet till butiker och resturanger samt goda kollektiva förbindelser.

Som biståndshandläggare inom hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen stöttar du olika verksamheter.

SVU/Korttid: Inom enheten ansvarar du tillsammans med dina kollegor för myndighetsbeslut enligt Socialtjänstlagen vid utskrivning från slutenvården samt uppföljning av korttidsbeslut. Enheten är tvärprofessionell och består av biståndshandläggare, fysioterapeuter, arbetsterapeuter, sjuksköterskor och assistenter. Du utreder, beslutar och följer upp det individuella ärendet för brukaren. Du har tillgång till ärendehandledningen genom vår biståndshandläggare med utökat verksamhetsansvar som finns på plats för att bistå och vägleda i ärendehandläggning. I dina arbetsuppgifter ingår även att tillsammans med kollegor jobba med ständiga förbättringar för att kvalitetsutveckla verksamheten. 

Ordinärt boende: Inom enheten ansvarar du för handläggning av ärenden enligt gällande lagstiftning. Enheten omfattar ca 55 biståndshandläggare som arbetar datumindelat. Du utreder, beslutar och följer upp det individuella ärendet för brukare som bor i ordinärt boende. Du har tillgång till ärendehandledningen genom våra utvecklingssekreterare som finns på plats för att bistå och vägleda i ärendehandläggning. Varje morgon inleds med ett gemensamt möte där alla biståndshandläggare träffar sin närmaste chef. I dina arbetsuppgifter ingår även att tillsammans med kollegor jobba med ständiga förbättringar för att kvalitetsutveckla verksamheten. 

Avgifter boende och förmedling: Biståndshandläggaren har ansvar för att följa upp bistånd på särskilt boende, anvisa särskilt boende till brukare som fått ett gynnande beslut samt samordna inflyttning till aktuellt särskilt boende. Du tar emot, utreder och fattar beslut om ansökningar om särskilt boende från andra kommuner. Varje morgon inleds med ett gemensamt möte där alla biståndshandläggare träffar sin närmaste chef och du har tillgång till löpande ärendehandledning både individuellt och i grupp. 

Information om tjänsten

Anställningsform: Visstid
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 
Tillträde: Enligt överenskommelse

Ansökningar hanteras löpande under ansökningstiden, och vi rekryterar utifrån verksamheternas behov.

Välkommen med din ansökan redan idag!

Kontakt

För frågor angående arbetet:

  • Merita Ejupi, sektionschef ordinärt boende, 0728-869770.
  • Emilia Antonius, sektionschef SVU/korttid, 0733-816961.
  • Gloria Jafari, sektionschef Avgifter, boende och förmedling, 0709-586400.

För frågor angående rekryteringsprocessen:

  • HR Rekryteringsservice, hvof.rekrytering@malmo.se
Övrigt om Malmö stad:  

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. 

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb 

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Har du några frågor gällande tjänsten så är du välkommen att kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.

Mer info
Område Malmö stad
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård
Typ av anställning Heltid
Hemsida http://malmo.se
Sista ansökningsdag 13 mars 2023 (45 dagar kvar)