Planeringssekreterare till lokalenheten på arbetsmarknads- och socialförvaltningen

Planeringssekreterare till lokalenheten på arbetsmarknads- och socialförvaltningen

Arbetsuppgifter

Som planeringssekreterare på Lokalenheten är du en central gemensam resurs som kartlägger, samordnar och driver förvaltningens arbete med lokal- och bostadsförsörjningsfrågor utifrån verksamheternas behov. Arbetet innebär många kontakter både internt och externt. Du stöttar våra verksamhetschefer genom ett nära samarbete.

Tjänsten är central men självständig roll där fokus ligger på att samordna lokalbehov på längre sikt och ta fram underlag till lokalförsörjningsplanen. Du deltar i framtagande av rutiner och processer för detta. Bistå med samordning och helhetssyn och överblick i planering och prioriteringar. Du arbetar nära verksamheterna och avdelningscheferna i tidigare skeden.  Planeringssekreteraren utför analyser och utredningar samt förstudier för att kvalitetssäkra lokalplaneringen inom förvaltningen. Du medverkar också i stadens övergripande processer för lokalförsörjning.

Tjänsten är både av strategisk och operativ karaktär. Du är spindeln i nätet och arbetar särskilt för en god dialog och kommunikation mellan berörda parter i lokal- och bostadsförsörjningsfrågor. Du analyserar fastighetsekonomiska konsekvenser av olika lokalalternativ och bereder lokalärenden för beslut på olika nivåer.

Tjänsten innebär också att leda lokalförsörjningsarbetet i förvaltningen och utifrån verksamheternas behov ta fram lokal- och bostadsprogram samt funktionskrav tillsammans med lokalsamordnarna vid behov och presentera lokallösningar. Till din hjälp finns fyra lokalsamordnare som kan det operativa arbetet kring lokaler och bostäder inom förvaltningen. 

Planeringssekreteraren tillhör organisatoriskt ekonomiavdelningen och lokalenheten. Enheten består idag av fem personer som arbetar med lokalsamordning och säkerhetssamordning. Enheten är under uppbyggnad och vi arbetar med att förbättra våra processer och rutiner kring lokal och boendefrågor. Tjänsten är ny hos oss och du kommer ha stor påverkan på hur ditt arbete ska formas och utföras. 

Kvalifikationer

För att vara aktuell för tjänsten ska du ha en relevant högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, fastighetsvetenskap eller ingenjör alternativt någon annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vidare ska du ha erfarenhet att på en strategisk nivå samordna och leda lokalärenden. En förutsättning för att klara av tjänsten är att du behärskar svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

  • Processledarerfarenhet
  • Erfarenhet av att ha arbetat som lokalstrateg i kommunal verksamhet
  • Tidigare arbete inom offentlig sektor
  • Erfarenhet av utformning av lokaler enligt myndighetskrav

 

Som person ser vi att du som söker har en god samarbetsförmåga som gör att du kan lyssna in samt visa intresse och förståelse för andra människor. Du har ett gott bemötande och förmågan att skapa och upprätthålla goda relationer med andra, både interna och externa parter. Du är kommunikativ, tydlig och har förmågan att formulera information eller budskap så att alla förstår. Vidare ser vi att du har förmågan att självständigt planera, organisera och prioritera ditt arbete.

Om arbetsplatsen

I enheten för lokalsamordning, som ingår i ekonomiavdelningen, finns fyra lokalsamordnare som arbetar både med verksamhetslokaler och sociala boenden i olika former. Enheten har ett tätt samarbete både inom den egna enheten och med avdelningens ekonomer. Kontoret ligger centralt i Malmö men vi rör oss mycket ute i våra lokaler.

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb.

Information om tjänsten

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse. 

Övrigt

Intervjuer planeras att hållas den 3 och 7 februari.

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Mer info
Område Malmö stad
Yrkesroll Administration, Sekreterare, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid
Hemsida http://malmo.se
Sista ansökningsdag 31 jan 2023 (4 dagar kvar)