SOS-operatör 112 & trygghetsoperatör

SOS-operatör 112 & trygghetsoperatör

SOS Alarm larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser dygnet runt, årets alla dagar. Dessutom bedriver SOS Alarm ett kommersiellt verksamhetsområde som arbetar med bland annat inbrottslarm, brandlarm, personlarm, hisslarm, kameraövervakning och driftlarm. Vi tillhandahåller kundorienterade jourtjänster såsom samhällsjourer, fastighetsjourer och entreprenörsjour, vilket nyttjas av kunder från såväl privata sektorn som offentliga sektorn. Utöver det har vi även en central roll i samhällets krisberedskap. Hos oss på SOS Alarm arbetar idag ca 1100 stolta SOS:are.

Vill du göra skillnad för andra, på riktigt? Vi söker fler medarbetare som vill vara med och skapa ett tryggare Sverige för alla.

Din vardag som SOS-operatör
"En av de roligaste sakerna med det här jobbet är att ingen dag är den andra lik". Du kommer att få möta alla möjliga typer av människor, frågeställningar och problem. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att svara på inkommande samtal från människor i nöd. Som SOS-operatör svarar du på nödnumret 112 och är den hjälpsökandes första kontakt innan andra hjälpresurser är på plats.
Samtalen omfattar allt ifrån akuta sjukfall, trafikolyckor, bränder till samtal där någon är i behov av en trygg röst. Med intervjustöd och anpassad teknik säkerställer du att rätt resurser skickas till rätt plats i rätt tid. I pågående samtal samverkar du med kollegor och externa resurser så som polis, räddningstjänst och ambulans. Arbetet bedrivs ofta i ett högt tempo och hjälpsökande står alltid i fokus. Arbetet bedrivs på SOS-centralen i Malmö där du sitter i en öppen miljö tillsammans med dina kollegor.

För att få rätt förutsättningar för att lyckas som SOS-operatör mot 112, inleds anställningen med en gedigen utbildning på vår utbildningsenhet i Kista. Som SOS-operatör mot trygghetslarm sker utbildning på lokal SOS central.

Eftersom SOS Alarms verksamhet bedrivs 24/7 har du som SOS-operatör har du en dygnsgående tjänst.

Vi erbjuder dig
  • Ovärderlig lärdom i att kommunicera med olika typer av människor
  • Engagerade och stöttande ledare och kollegor
  • Chansen att arbeta i ett samhällsviktigt företag där människan alltid står i centrum
  • Du får samverka tillsammans med bl. a. Polisen, Räddningstjänst, ambulans och andra aktörer som är viktiga för samhället
Vi söker dig
Vi utgår ifrån att du alltid vill hjälpa den som ringer in och hanterar samtalet från början till slut. Du uppskattar tydliga riktlinjer, är trygg i dig själv och beslutsam - oavsett vilket samtal du hanterar. Rollerna innebär samverkan med kollegor och externa aktörer vilket kräver att du har god samarbetsförmåga. Du är en vänlig och lyhörd person som har lätt för att prata med människor. Vidare är du empatisk och professionell vilket innebär att du samverkar och tar ansvar i din yrkesroll.

Du som söker som trygghetsoperatör är undersköterska och behöver bifoga intyg/slutbetyg.

Vi tror att du...
  • Har minst fem års arbetslivserfarenhet
  • Talar och skriver svenska obehindrat och är bekväm med att ta samtal på engelska
  • Har god datorvana och trivs med att arbeta i olika och komplexa system
  • Har god simultanförmåga då arbetet kräver att du kan hantera flera uppgifter på en och samma gång
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta oregelbundna tider då SOS Alarm är en verksamhet som finns till för hjälpsökande dygnets alla timmar, årets alla dagar. Meriterande med tidigare erfarenheter från vård, blåljusverksamhet, larmcentral etc.

Hos oss är våra värderingar, Professionella & Empatiska samt Ansvarstagande & Samverkande, något som genomsyrar hela kulturen på SOS Alarm och att du kan relatera till dessa är en förutsättning för att trivas hos oss!

Tjänsten är med start; Trygghetsoperatörer med start enl överenskommelse. SOS -operatör mot 112 med start i Januari samt ett fåtal platser i Mars.

Låter detta intressant? Skicka in din ansökan snarast, dock senast 2022-11-25. Urval sker löpande

Har du frågor? Kontakta rekryterande chef Sofie.Schmidt@sosalarm.se för 112 och Jonas.Lindborg@sosalarm.se för trygghetsoperatör

SOS Alarm genomför säkerhetsprövning med registerkontroll på sin personal enligt kraven ur säkerhetsskyddslag (2018:585). Även en kontroll enligt Lag (1974:191) om bevakningsföretag utförs och är aktiv under anställningsperioden. Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning.
Mer info
Område Malmö stad
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Övrigt
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 27 nov 2022 (1 dag kvar)

Om arbetsgivaren

SOS Alarm har en unik verksamhet. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar i samhället. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan. SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt - genom staten och alla Sveriges Kommuner och Regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.