Financial & Business Controller till Solina i Malmö

Financial & Business Controller till Solina i Malmö

Solina Sweden är ett företag som strävar efter att bli ledande i Europa inom livsmedelsmarknaden och en världsomfattande nyckelleverantör inom 3 huvudområden:

FUNCTIONAL SOLUTIONS TASTE & VISUAL SOLUTIONS NUTRITIONAL SOLUTIONS

Taste & Visual Solutions - Kulinariska och smakfulla lösningar till livsmedelsindustri, storhushåll och restaurang. Deras uppdrag är att skapa den rätta kombinationen av smak, konsistens och stabilitet på ex dressing, buljong, kryddor mm

Funktionella lösningar - Personliga, kundanpassade tekniska lösningar för hela livsmedelsindustrin, med fokus på kött. Kreativa lösningar för smak, utseende och textur på färdig produkt.

Näringslösningar - Näringsdelen inom Solina utvecklar och skapar produkter med fokus på hälsa & kosthållning.

Financial & Business Controller
Vill du arbeta med financial och business controlling på ett innovativt och marknadsledande företag? Solina söker nu en Financial & Business Controller till en verksamhetsnära roll där du kommer att ha mycket kontakt med den operativa verksamheten och kontinuerligt arbeta för ökad lönsamhet och utveckling av interna arbetssätt och systemstöd. I tjänsten ingår också att leda ekonomiavdelningen och ansvara för redovisning och rapportering.

Detta är en tjänst för dig som känner dig lika hemma i bokslutsarbete och rapportering som i en verksamhetsutvecklande roll med lönsamhetsanalyser och uppföljning. Det krävs att du är hands on i ditt arbetssätt med ett starkt affärsdriv och vilja att arbeta med och utveckla affären. Du rapporterar till Northern Europe Finance Area Manager och sitter med i ledningsgruppen för produktionsanläggningen i Malmö.

Exempel på arbetsuppgifter:
  • Personalansvar för ekonomi och reception, totalt tre medarbetare
  • Uppföljning och utveckling av produktions KPI:er
  • Ansvarig för månadsbokslut och koncernrapportering
  • Kostnadsuppföljning och lönsamhetsanalyser
  • Ansvarig för årsbokslut
  • Kontakt med revisorer, bank och övriga myndigheter
  • Budget och prognosarbete
  • Utveckla interna arbetssätt och systemstöd
  • Investeringsanalyser
  • Lageruppföljning
  • Ad hoc analyser
Lämplig bakgrund
Vi tror att du är civilekonom eller motsvarande och har relevant erfarenhet som controller, teamledare eller ekonomichef. Du har erfarenhet av att arbeta med bokslut, rapportering och analys. Du har mycket goda kunskaper i Excel samt gärna erfarenhet av att utveckla rutiner och processer och är intresserad av digitalisering och automatisering. Det är meriterande om du har arbetat i ett producerande företag. Du är flytande i svenska och engelska i tal och skrift.

Vem är du?
Som person är du trygg, lugn och drivande. Det är viktigt att du har en vilja att ta väl hand om Solinas välfungerande och kunniga ekonomiteam och att du sätter en ära i att driva era frågor framåt och tillvarata teamets intressen. Du har en god förmåga att bygga långsiktiga relationer, att agera diplomatiskt och att samarbeta över gränser då detta är en nyckel för att lyckas i rollen. Det kan förekomma resdagar i tjänsten, ca 15 resdagar/år.

Vad erbjuder Solina?
Solina har ett trivsamt klimat där de värdesätter personlighet och individuell kreativitet samtidigt som hjälpsamhet kännetecknar hur de agerar mot varandra. Innovation, kreativitet, inspiration och glädje är ledord hos företaget. Solina erbjuder dig ett omväxlande arbete med stort utrymme för engagemang i ett framtidsinriktat företag med trevliga kollegor.

Ansökan
I denna rekrytering har Solina valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Magnus Mellborg på 0766-471618. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post.

Varmt välkommen med din ansökan!

För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy https://sjr.se/gdpr/integritet...

Titel: Financial & Business Controller
Mer info
Område Malmö stad
Yrkesroll Ekonomi, Controller
Typ av anställning Heltid
Sista ansökningsdag 30 nov 2019 (13 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

SJR är specialiserat på rekrytering och konsultverksamhet inom ekonomi, bank och finans samt karriärvägledning vid omstruktureringar. Vårt arbete kännetecknas av kvalitet, nytänkande och personligt engagemang.