Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam miljö. Upphandlingsenheten består av engagerade och kompetenta medarbetare och du ges möjlighet till inspirerande kollegial arbetsmiljö och löpande kompetensutveckling inom relevanta områden. Du ska som självständig projektledare bistå organisationen i olika typer av upphandlingar genom hela processen, vilket som regel innefattar behovsanalys, marknadsanalys, upphandlingsstrategi, upphandlingsarbete och i många ärenden även aktiv och kontinuerlig avtalsuppföljning. Upphandlingsenheten arbetar utifrån en kategoristyrd arbetsmetod för de avtalsområden som är kommunövergripande och arbetar som konsulter/biträden i ärenden som är verksamhetsspecifika. Arbetet inom respektive kategori drivs av en kategoriansvarig som har i uppgift att samordna planeringen och genomförandet av de upphandlingar som faller inom ramen för respektive kategori samt att driva kategoriarbetet framåt. Vi har inrättat nya tjänster och söker därför personer med vana och ett intresse för att hantera komplexa affärsprocesser. Du kommer ansvara för att upphandlingsprojekt och avtalsuppföljning sker både affärsmässigt och strategiskt med en innovativ ansats. Malmö stads upphandlingsverksamhet har expanderat snabbt de senaste åren och befinner sig därför i ett utvecklingsskede och för oss är det viktigt att du, med din kompetens och med dina personliga egenskaper, bidrar till skapandet av enhetens roll och rutiner tillsammans med dina kolleger och att du deltar aktivt i att bygga den kultur som håller på att ta form.

Kvalifikationer
Vi vill att du har en för uppdraget relevant akademisk utbildning eller motsvarande meriter förvärvade på annat sätt. Inköps- eller upphandlingserfarenhet är meriterande. Erfarenhet av inköp inom beskrivna arbetsområden är klart meriterande. Har du arbetat med de IT-system vi använder oss av (Raindance/Marknadsplatsen och Visma TendSign) är det också meriterande. För att lyckas i ditt arbete och bli framgångsrik i dina åtaganden krävs att du har ett strukturerat sätt att arbeta och en analytisk och pedagogisk förmåga parallellt med en förmåga att skapa och bibehålla goda relationer. Det är viktigt att du kan behärska det svenska skriftspråket på ett korrekt och obehindrat sätt. Du måste dessutom ha en god förmåga att uttrycka dig muntligt, hålla i möten och ibland även genomföra presentationer inför publik. Du måste tycka om att driva dina ärenden självständigt samtidigt som du måste tycka om att leda arbetsgrupper inom dina projekt och att arbeta i olika sammansättningar av kompetenser. Vi ser gärna att du har erfarenhet av projekt- och/eller processledning.

Vi ber er reservera utrymme för intervju 2018-10-11 samt 2018-10-19. Vi kommer att kalla till intervju senast en vecka innan. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Mer info
Kontaktperson Gabriella Manieri
Email Mejla Gabriella Manieri
Område Malmö stad
Yrkesroll Transport & Logistik, Inköp, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 21 sept (3 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Stadskontoret har, som kommunstyrelsens förvaltning, en samordnande roll i förhållande till övriga förvaltningar inom Malmö stad. Stadskontorets centrala uppgiftsområde är policy-, strategi-, och utvecklingsfrågor samt uppföljning/utvärdering. Upphandlingsenheten är en enhet inom Ekonomiavdelningen på Stadskontoret vars övergripande ansvar är att vägleda all upphandlingsverksamhet i Malmö stad och dess bolag. Enheten ansvarar för genomförande av kommunövergripande ramavtal men arbetar även med verksamhetsspecifika upphandlingsärenden. Upphandlingsenheten består i dagsläget av 18 upphandlare med helhetsansvar inom sina respektive avtalsområden varav tre stycken är kategoriansvariga och teamledare för respektive kategorigrupp. Enheten består även av två hållbarhetskoordinatorer med ansvar för gröna och arbetsrättsliga frågor, en jurist med ansvar för gemensamma juridiska frågeställningar, en utvecklingssekreterare med ansvar för allmänna utrednings- och utvecklingsfrågor, en e-handelskoordinator med fokus på stora varukorgar, en administratör som håller ihop behovet av allmän administration och en chef med ansvar för personal, ekonomi och verksamhetsutveckling. Upphandlingsenheten söker nu en affärsinriktad upphandlare med kommersiellt driv.