Förstelärare Ma/NO eller teknik till Hermodsdalsskolan

Förstelärare Ma/NO eller teknik till Hermodsdalsskolan

Huvuduppdraget för förstelärare är att förstärka det pedagogiska utvecklingsarbetet för högre måluppfyllelse på skolan. Huvuddelen av förstelärarens tjänst är undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Du kommer att arbeta som klasslärare i åk 1-3 samt driva detta arbete genom att sprida ämneskunskaper och yrkesskicklighet till fler lärare. Som förstelärare tar du också ett särskilt ansvar för ämnesutveckling och ämnesdidaktisk utveckling och det systematiska kvalitetsarbetet. Du kommer i din roll handleda andra lärare. Försteläraren tjänstgör på sin egen arbetsplats, men har också delvis ett kommun/förvaltningsövergripande uppdrag genom att sprida goda exempel. Inrättandet av karriärsteg för lärare utgår från kommunens behov av utveckling och förbättring samt skolans måluppfyllelse. I Malmö stad ska tjänsterna som förstelärare främja utveckling inom följande områden: * Tidiga insatser i syfte att öka måluppfyllelsen * Ökad likvärdighet mellan skolor * Flerspråkig undervisning * Språkutvecklande ämnesundervisning * Formativ bedömning

Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten som förstelärare, måste du: * vara legitimerad lärare i MA/NO eller teknik för årskurs 1-6 enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800). * genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet * ha visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen * även i övrigt av huvudmannen bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. För att ha framgång i uppdraget som förstelärare, är det meriterande om du: * har ett förhållningssätt som håller fokus på måluppfyllelse genom uppföljning och analys. * utvecklar undervisningen med stöd i forskning. * ser den samlade skolorganisationen som en lärande organisation. * tillämpar metoder och har ett förhållningssätt som synliggör varje elevs lärande * har formativ och summativ bedömningskompetens. * har digital kompetens som innebär att det är naturligt att använda datorn som arbetsredskap och pedagogiskt hjälpmedel. * skapar och upprätthåller goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. * har ett tydligt, tryggt och kommunikativt ledarskap. * har kompetens i språkutvecklande ämnesundervisning. * har erfarenheter av att driva förbättringsprocesser/projekt. * undervisar utifrån ett systematiskt och vetenskapligt förhållningssätt. * har erfarenhet av att arbeta med elever från olika kulturer och bakgrunder sen tidigare.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan anställd medarbetare i Malmö stad. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Mer info
Kontaktperson Anja Axemo
Telefon 072-9871739
Område Malmö stad
Yrkesroll Utbildning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 30 sept (11 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Delta i skapandet av varje elevs bästa skola - du också! Med respekt, engagemang och kreativitet skapar grundskoleförvaltningen de bästa förutsättningarna för alla medarbetare. Vi arbetar tillsammans i vårt övergripande uppdrag med att ge alla Malmös 30 000 elever samma möjligheter att lyckas och nå goda resultat i skolan. Gör skillnad tillsammans med 5 500 kollegor och var en del av grundskoleförvaltningens positiva utveckling! Hermodsdalsskolan är en F-9-skola med cirka 520 elever. Fritidsverksamheten har 180 barn. Skolan arbetar för goda relationer mellan vuxna, barn och vårdnadshavare. Lektionerna har en tydlig struktur där alla lärare arbetar efter samma modell. Fritidsverksamheten står för god pedagogisk miljö och utgår från barnens intresse och nyfikenhet. Vi utgår från ett heldagsperspektiv. Hermodsdalsskolan deltar sedan HT16 i Malmö Högskolas försöksverksamhet med övningsskolor och övningsförskolor. Försöksverksamheten syftar till att höja kvaliteten i lärarutbildningen och därmed stärka studentens professionsutveckling genom fördjupad samverkan mellan högskola och övningsskola. Försöksverksamheten syftar till ett ökat samarbete mellan handledare, student och VFU-lärare. Som anställd på Hermodsdalsskolan kommer du att ha ett nära samarbete med Malmö Högskola, men även delta eller hålla i seminarier för studenter. Som anställd kommer du att handleda studenter. Det är också önskvärt att du har gått, eller har för avsikt att gå, handledarutbildningen på 7,5 hp. Hermodsdalsskolan är en 1-1-skola där datorn används som pedagogiskt hjälpmedel och administrativt stöd i det dagliga arbetet. Lärare och elever är bekväma med olika IT-baserade hjälpmedel i undervisningen och de använder bland annat Infomentor och Googles alla verktyg dagligen i verksamheten. Hermodsdalsskolan har IT-TeachMeet fem eller sex tillfällen per år där all pedagogisk personal får chansen att visa upp goda exempel från verksamheten.