Sektionschef för avlösar- och ledsagarservice LSS

Sektionschef för avlösar- och ledsagarservice LSS

Målgruppen för ledsagning och avlösning LSS består av personer med funktionsnedsättningar inom LSS personkretsar. Ledsagning syftar till att bryta isolering och stötta personer till aktiviteter. Avlösarservice i hemmet innebär att man avlastar en anhörig till ett barn/ungdom eller vuxen med funktionsnedsättning i dennes hem. Som sektionschef för ledsagning och avlösarservice ansvarar du för att verkställa insatserna ledsagarservice och avlösarservice enligt LSS. En stor del av dina arbetsuppgifter är att rekrytera personal och sammanföra dem med personer som är beviljade insats. Arbetet är föränderligt med många nya uppdrag och ibland förändrade beslut. Som sektionschef ansvarar du för daglig ledning och styrning av arbetet på ett sådant sätt att beslutande mål och åtaganden uppfylls. Du har ansvar för bemanning, personal, verksamhets- och kvalitetsutveckling, arbetsmiljöfrågor och ekonomi. Under pågående insats har du även ett ansvar för dokumentation och uppföljning. I arbetet ingår mycket brukar- och anhörigkontakter samt förekommande administration. Du kommer vara en av fem sektionschefer som du samarbetar med. Du rapporterar direkt till enhetschefen för verksamheten. Enheten genomgår en omorganisering vilket innebär att enheten under hösten kommer att starta upp ett geografiskt team för att utföra s.k. korta insatser inom personlig assistans, ledsagning/avlösning, boende, korttidshem och hemtjänst för förvaltningens målgrupper.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en adekvat högskoleutbildning. Det är ett krav att du har tidigare ledarerfarenhet och det är starkt meriterande om du har erfarenhet av chefsuppdrag. Det är meriterande om du har relevant chefs- eller ledarutbildning. Du bör ha erfarenhet från arbete inom funktionsstöd. Erfarenhet av ledarskap på distans samt erfarenhet av intäktsfinansierad/resultatbaserad verksamhet är meriterande. Eftersom enheten från hösten kommer att ansvara för uppstart av ett geografiskt team för de s.k. korta insatserna, är det meriterande om du har erfarenhet av att ha startat upp hemtjänst eller liknande verksamhet, så att du kan bistå processledaren. Då kommunikation, dokumentation och administration är viktiga delar i verksamheten förutsätter arbetet att du behärskar svenska språket väl i både tal och skrift. Du behöver vara inlyssnande och ta tillvara på brukarnas åsikter i syfte att utveckla verksamheten. Du har god förmåga att organisera, samordna och utveckla arbetet. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på såväl självständigt arbete som samarbetsförmåga och med en föränderlig arbetsdag är det viktigt att du är flexibel och med lugn kan förhålla dig till ändrade omständigheter. Du måste kunna arbeta självständigt med datorprogram. Då du har daglig kontakt med brukare, närstående, medarbetare och enhetschef är det viktigt att du är kommunikativ och tydlig samt trivs med att ha många sociala kontakter och brett ansvar. Du har ett engagerat ledarskap, är driven, självgående och ansvarstagande. Du behöver ha en god förmåga att analysera ekonomiska konsekvenser och hantera dessa uppgifter snabbt och korrekt. Erfarenhet av att driva kvalitets- och utvecklingsarbete är meriterande. Vi söker dig som är prestigelös, trygg som person och har en positiv inställning till ditt arbete.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Ansökningarna kommer att behandlas utifrån de uppgifter som registreras i din digitala ansökan. Var därför noga med att föra in alla utbildningar, erfarenheter och meriter du vill göra gällande på ett korrekt sätt innan ansökan skickas iväg. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen
Mer info
Kontaktperson Karin S. Boijertz
Telefon 0723869298
Område Malmö stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 26 juni (7 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Funktionsstödsförvaltningen i Malmö stad är ny. Tillsammans arbetar drygt 2400 medarbetare med att skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning! Enheten för stöd och avlastning innefattar efter en omorganisering under hösten; avlösar- och ledsagarservice SoL och LSS, kontaktpersonsverksamheten SoL samt uppstart av ett geografiskt team för de s.k. korta insatserna. Teamet kommer att ha som uppdrag att inom ett avgränsat geografiskt område utföra s.k. korta insatser inom personlig assistans, ledsagning/avlösning, boende, korttidshem och hemtjänst för förvaltningens målgrupper. Teamet har en utsedd processledare. Enheten är intäktsfinansierad.