Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd arbetar du för att motivera och stimulera den enskildes möjligheter till självförsörjning utifrån individuella bedömningar, planeringar och insatser. Du arbetar med en hög grad av självständighet inom lagstiftning, riktlinjer och praxis. Du handlägger och utreder ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen samt fattar beslut om behov av rehabiliterande insatser och arbetsmarknadsåtgärder. I rollen som socialsekreterare har du såväl långvariga kontakter som korta i akuta situationer, med både enskilda individer och samverkansparter. Du samarbetar med interna och externa aktörer för att erbjuda klienten ett professionellt socialt arbete. Vår enhet befinner sig just nu i ett spännande utvecklingsarbete med målet att skapa den bästa möjliga arbetsplatsen inom socialtjänsten. För oss innebär det rimlig arbetsbelastning, ett nära stöd från chef, handledning av en senior handläggare och möjligheter till fördjupningsområde. Tillsammans arbetar vi för att utveckla metoder i arbetet. Tjänsten innebär stor variation och även om du har lång erfarenhet kommer du att komma i kontakt med nya arbetssätt och utveckla ditt kontaktnät.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom, gärna med erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Det är en merit om du har arbetat med ekonomiskt bistånd och är förtrogen med gällande lagstiftning inom området. Tidigare samarbete med Region Skåne, Jobb Malmö, Arbetsförmedlingen samt Försäkringskassan är också meriterande liksom kunskap om eller erfarenhet av MI och Procapita. Dina kontaktytor är många och det är viktigt att du kan kommunicera väl i både tal skrift. Du har förmågan att balansera det administrativa arbetet med det direkta klientarbetet och du arbetar serviceinriktat. Du har god samarbetsförmåga, ett tydligt lösningsfokus och ser möjligheter i det sociala förändringsarbetet. Goda datakunskaper är en förutsättning. För att trivas i uppdraget tror vi att du har ett nyfiket och utåtriktat förhållningssätt och du tycker om att samverka och samarbeta med andra. Är du dessutom målmedveten i det du gör och kan sätta dig in i klientens situation utan att ta över personens känslor ser vi det som ett stort plus. Låter det här som en tjänst som kan passa dig? Då vill vi veta mer om dig, skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt! Under ansökningstiden kommer vi löpande göra urval och påbörja intervjuerna.

Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande. Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anger i annonsen.
Mer info
Kontaktperson Claudia Ladic
Telefon 076-856 73 76
Område Malmö stad
Yrkesroll Administration
Typ av anställning Heltid, Projekt- / Visstidsanställd
Sista ansökningsdag 31 dec (21 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen är vi cirka 2 200 medarbetare som arbetar tillsammans med arbetsmarknadsfrågor och socialt arbete. Vi formar och utvecklar en verksamhet som svarar an mot de utmaningar och möjligheter Malmö stad står inför, nu och i framtiden. Socialtjänst Söder är indelad i fyra enheter med olika uppdrag och fokusområden: två enheter inom barn och familj (inkl. SKOLFAM), en enhet för vuxna (missbruk och hemlöshet) samt en enhet för ekonomiskt bistånd. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi chefer jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare utvecklas och för att skapa en god arbetsmiljö. Enheten för ekonomiskt bistånd arbetar med kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Hos oss möter du en stor variation av klientel och problematik och vårt uppdrag är att arbeta för att motivera och stimulera den enskildes möjligheter till självförsörjning. Vi har ett teambaserat arbetssätt där alla medarbetare tar ansvar för helheten. Just nu pågår spännande utvecklingsarbete för att ge mer utrymme åt det sociala arbetet inom fokusområdet ekonomiskt bistånd. Det innebär även ett utvecklingsarbete avseende digitalisering för att frigöra mer tid till det sociala arbetet. Vill du utmanas och utvecklas i rollen som socialsekreterare tillsammans med oss? Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete med såväl intern som extern handledning, fyra läsdagar/år, friskvårdsersättning och flexibel arbetstid.