Socialsekreterare Ambulatoriet

Socialsekreterare Ambulatoriet

Som socialsekreterare i Ambulatoriet arbetar du främst med råd och stöd till blivande föräldrar kring föräldraskapet under graviditeten och då barnet är fött. Vi erbjuder både enskilda samtal och parsamtal. I arbetet ingår även att sammankalla till träffar för att samordna olika resurser kring familjen. Vi samverkar tillsammans med barnmorskorna i ärenden i form av veckomöten, möten tillsammans med klienten och mammagrupp under graviditeten. En del i Ambulatoriets verksamhet är utåtriktat arbete till samarbetspartners som till exempel kan bestå i att hålla föreläsningar/föredrag och ta emot studiebesök. Information och kommunikation gällande ärenden är mycket viktigt i verksamheten liksom samverkan med andra samverkanspartners. I alla delar som Ambulatoriet arbetar med har vi ett tydligt barnfokus och utgår från det blivande och nyfödda barnets trygghet och bästa. I Ambulatoriet ges du möjlighet till ett varierat arbete där du får följa ärende och se relationer mellan barn och föräldrar växa fram och stärkas.

Kvalifikationer
- Socionomexamen - Minst tre års erfarenhet av socialt arbete med små barn. - Erfarenhet av att arbeta med samverkan - God kännedom om lagstiftning såsom föräldrabalken och socialtjänstlagen. - Talar svenska och engelska obehindrat och du har erfarenhet och god förmåga att uttrycka dig på båda språken i såväl tal som skrift. Utbildning i COS eller annan föräldrautbildning, BBIC, MI, anknytningsteori samt vidareutbildning inom området missbruk och/eller psykisk ohälsa är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med personer som har någon form av missbruk och/eller psykisk ohälsa, samt har erfarenhet av arbete med barnutredning. För oss är det också viktigt att du har ett tydligt barnperspektiv vilket innebär att du kan inta barnets position och företräda barnet i deras känslor och samtal. För att trivas hos oss i Ambulatoriet ser vi att du har erfarenhet av att arbeta i team, har en god samarbetsförmåga och ett lyhört förhållningssätt till dina kollegor. Ambulatoriet är i en omfattande utvecklingsfas där arbetsmetoder och processer ses över. Vi ser därför gärna att du vill vara med och bidra till verksamhetens utveckling och du är både initiativtagande ansvarstagande och självgående med en vana av att arbeta självständigt i egna ärenden., Du är trygg och stabil och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du är också flexibel och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter i såväl det dagliga arbetet som i det som handlar om verksamhetens utveckling.

Som anställd inom Arbetsmarknad och Socialförvaltningen erbjuds du flextid, friskvårdsbidrag samt extern handledning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister. Sökande som inte lämnat eller uppvisat giltigt registerutdrag kommer inte anställas. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande. Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anger i annonsen.
Mer info
Kontaktperson Carina Levin
Telefon 040-34 51 08
Område Malmö stad
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Offentlig Förvaltning, Socionom
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 31 mars (13 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen är vi cirka 2 400 medarbetare som arbetar tillsammans med arbetsmarknadsfrågor och socialt arbete. Vi formar och utvecklar en verksamhet som svarar an mot de utmaningar och möjligheter Malmö stad står inför, nu och i framtiden. Ambulatoriet ingår i Malmö stads spädbarnsverksamheter tillsammans med spädbarnsteamet Alhva i Social resurs. Ambulatoriet samverkar kring gravida kvinnor med beroendeproblematik och ger stöd och råd i föräldraskapet under barnets första år. I Ambulatoriet har vi en öppen och inkluderande stämning. Tillsammans skapar vi en positiv stämning med humor, glädje och nära samarbete där vi kan utbyta tankar och funderingar i vårt arbete. I verksamheten arbetar idag två socialsekreterare. Då Ambulatoriet utgör tillsammans med Alhva en del av Malmö stads spädbarnsverksamheter har vi god hjälp av varandra i gruppen som helhet och stöttar upp vid behov. Vi har även gemensamma arbetsplatsträffar och verksamhetsplanering. Nu har en av våra medarbetare i Ambulatoriet bestämt sig för att anta en ny utmaning inom organisationen och vi söker nu hennes ersättare.