Sektionschef enheten för överförmyndarärenden

Sektionschef enheten för överförmyndarärenden

Som sektionschef hos oss är du ansvarig för din sektions verksamhet och personal. Du ska på uppdrag av enhetschefen leda, fördela och utveckla arbetet så att uppsatta mål nås. Ditt arbete är en viktig del i det interna förändrings- och utvecklingsarbetet på enheten. Du förväntas bidra med det verksamhets- och personalnära ledarskapet, med fokus på den dagliga produktionen och utvecklingen av denna samt på den gemensamma arbetsmiljön. En förutsättning för att du ska lyckas med uppdraget är ett nära samarbete med din sektionschefskollega och med din enhetschef. Arbetet innebär även att du ska samverka med dina kollegor inom förvaltningen men även med andra interna och externa samarbetspartners.

Kvalifikationer
För uppdraget som sektionschef för ansöknings- och ensamkommande barn-teamen samt för våra assistenter behöver du: - ha högskoleexamen med inriktning juridik, samhällsvetenskap, statskunskap, beteendevetenskap eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren finner relevant för befattningen. För uppdraget som sektionschef för gransknings- och barnteamen behöver du: - ha högskoleexamen med inriktning juridik För båda befattningarna gäller att du: - har erfarenhet av handläggning och myndighetsutövning, gärna i ledande befattning, - har god förmåga att tolka och förhålla dig till lagstiftning, - är kommunikativ och tydlig i ditt ledarskap, - motiveras av utvecklingsarbete och trivs i att arbeta i ett högt förändringstempo, - har god ledarerfarenhet och goda kunskaper i arbetsmiljöfrågor och - uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. Som person och ledare ser vi att du är trygg, självständig och prestigelös. Du har förmåga att se den stora bilden, kan delegera och har ett coachande förhållningssätt gentemot dina medarbetare och har förmågan att skapa motivation och entusiasm i din arbetsgrupp. Självfallet har du god samarbetsförmåga, både internt och externt. Det systematiska arbetsmiljöarbetet ser du som en naturlig del i det goda ledarskapet och förstår vikten av att genomföra APT, medarbetarsamtal och lönesamtal i syfte att uppnå enhetens målsättningar. Vi ser det som meriterande om du har någon form av ledarskapsutbildning. Personlig lämplighet kommer att vara en viktig parameter, då vi skapar ett helt nytt ledarteam. Välkommen med din ansökan!

Löneform: Månadslön Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande. Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anger i annonsen.
Mer info
Kontaktperson Karolina Ribbestam
Telefon 076-8545655
Område Malmö stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar, Juridik, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 18 nov (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen är vi cirka 2 200 medarbetare som arbetar tillsammans med arbetsmarknadsfrågor och socialt arbete. Vi formar och utvecklar en verksamhet som svarar an mot de utmaningar och möjligheter Malmö stad står inför, nu och i framtiden. Enheten för överförmyndarärenden är organiserad i arbetsmarknads- och socialförvaltningen och tillhör sedan den 1 april 2018 avdelning Boende, etablering och myndighet. Enheten består av 25 medarbetare och leds av en enhetschef, som ingår i avdelningens ledningsgrupp. Enheten ansvarar för tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare och utreder behov av ställföreträdarskap. Enheten fattar också beslut om olika tillstånd, utser ställföreträdare och beslutar om arvode. Inom enheten är handläggarna uppdelade i team utifrån olika funktioner. Hela enhetens verksamhet sker med stöd av delegation från överförmyndarnämnden. Nu söker vi två sektionschefer som ska leda det dagliga arbetet på enheten, en till ansöknings- och ensamkommande barn-teamen samt våra assistenter och en till gransknings- och barnteamen.