Sektionschef Arbetsmarknadsavdelningen

Sektionschef Arbetsmarknadsavdelningen

Sektionschefen ingår i enhetens ledningsgrupp och är ansvarig för den egna sektionens verksamhet, personal och budget. Sektionschefen ska på uppdrag av enhetschefen leda, fördela och utveckla arbetet så att uppsatta mål nås. Sektionschefens arbete är en viktig del i det interna förändrings- och utvecklingsarbetet på enheten. Arbetet innebär ett nära samarbete framförallt med verksamheterna inom avdelningen men även med andra avdelningar inom förvaltningen. Sektionschefen utgör ett kvalificerat stöd till avdelningens chefer utifrån de behov som finns i verksamheterna. Sektionschefen har ansvar för att leda och samordna det administrativa arbetet inom arbetsmarknadsavdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleexamen med inriktning som arbetsgivaren finner relevant för befattningen och har minst två års relevant arbetslivserfarenhet. Du har erfarenhet av att leda andra och meriterande om du har erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor. Du har erfarenhet av kontaktskapande och relationsbyggande arbete i syfte att skapa och upprätthålla goda relationer till flera samverkanspartners. Som sektionschef har du en viktig roll när det gäller att inspirera och ge medarbetarna förutsättningar för att utvecklas och ta ansvar. Du är trygg i ditt ledarskap genom att inspirera, stötta och engagera medarbetare till att utföra att bra arbete i en positiv och hälsosam arbetsmiljö med fokus på utveckling och lärande, samarbete och arbetsglädje. Du motiveras av att driva utveckling, samordna och följa upp arbetsgruppernas arbete mot uppsatta mål, följa resultaten och ge konstruktiv återkoppling. Du planerar aktiviteter i god tid och tar möjliga förändringar i beaktande. Identifierar och organiserar resurser som behövs för att utföra uppgifter. Du trivs med att arbeta i en verksamhet som ständigt befinner sig i förändring. Som ledare tar du initiativ, prioriterar och skapar struktur. Du ser till helheten i situationer med många intresseriktningar och parallella uppdrag. Du ser dig som en god samarbetspartner och kan kombinera ditt operativa ansvar med att jobba för helheten inom Arbetsmarknadsavdelningen. För att lyckas i rollen är du socialt utåtriktad, kommunikativ och prestigelös. Du har en positiv inställning, engagemang, lust och vilja att leda och utveckla en verksamhet som befinner sig i kontinuerlig förändring och utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för befattningen. Du uttrycker dig väl i svenska både i tal och skrift och har god datorvana.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 10 10 29. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Mer info
Kontaktperson Annika Hansson
Telefon 0721-810504
Område Malmö stad
Yrkesroll Organisation & ledning, Chefsbefattningar, Offentlig Förvaltning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 28 juni (8 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? I Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är vi cirka 2 200 medarbetare som arbetar med arbetsmarknadsfrågor, socialtjänst och socialt arbete, lokalt geografiskt utvecklingsarbete och trygghetsfrågor. Tillsammans formar och utvecklar vi en verksamhet som svarar an mot de utmaningar och möjligheter Malmö stad står inför, nu och i framtiden. Arbetsmarknadsavdelningen är en viktig aktör på Malmös arbetsmarknad. Vi medverkar till att stärka arbetssökande malmöbors möjligheter till arbete och bidrar till att de av egen kraft, eller med hjälp av annan aktör, kan bli självförsörjande. Inom Arbetsmarknadsavdelningen erbjuds olika arbetsmarknadsinsatser som till exempel kommunala arbetsmarknadsanställningar, arbetsträning, utbildning och praktik. Verksamheten består av fem enheter: anställningsenheten, insatsenheten, kartläggnings- och vägledningsenheten, praktikenheten samt kvalitets- och supportenheten. Kvalitets- och supportenheten ansvarar för administrativa centrala funktioner och stödfunktioner till Arbetsmarknadsavdelningens verksamheter och ledning. Enheten består idag av 18 medarbetare som ansvarar för olika administrativa arbetsuppgifter och som har sin placering ute i Arbetsmarknadsavdelningens olika verksamheter. De administrativa stödfunktionerna är stöd till chefer och medarbetare inom områden som HR, ekonomi, dokument och ärendehantering, arkiv och IT frågor. Då enheten nu ökar i storlek genom att fler sektioner tillkommer bildar vi en ny sektion och söker därför en sektionschef med ansvar för de administrativa stödfunktionerna.