Som vikarierande familjehemssekreterare kommer du att rekrytera och utreda familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. I uppdraget ingår även att handleda och stödja familjehem och jourhem. I ditt uppdrag ingår att arbeta med andra socialsekreterare och familjehemssekreterare inom enheten för barn och familj. Familjehemssekreterare och barnets socialsekreterare arbetar som ett team tillsammans med barnet, biologiskt nätverk och familjehem. Som familjehemssekreterare arbetar du med en hög grad av självständighet men har alltid tillgång till chef, förste socialsekreterare och kollegor för professionellt stöd. Du samverkar med interna och externa aktörer och du har såväl korta som långvariga kontakter med både enskilda individer och samverkansparter. Vi erbjuder dig ett intressant och stimulerande arbete där du får möjlighet att bidra med din kompetens. Flextid, extern handledning och friskvårdsbidrag erbjuds.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och minst tre års erfarenhet av socialt arbete. B-körkort för manuellt växlad bil och körvana är ett krav. Erfarenhet av socialt arbete rörande barn och unga, utbildning i eller erfarenhet av Kälvestens intervjumetod är meriterande. Det är även meriterande med dokumenterad fortbildning inom området barn och familj samt utbildning/kunskap kring BBIC, MI och Procapita. Samverkan/samarbete är en stor del av ditt arbete och det är ett krav att du har förmågan att arbeta ihop med andra och kan skapa konstruktivt samarbete för förändring. Vi tror också att du är stabil som person och kan behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker. Du kommer att arbeta med såväl akut problematik som långsiktiga mål, vilket kräver ett flexibelt förhållningssätt och att du organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt. Du har god administrativ förmåga samt goda kunskaper i svenska språket och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Datum för intervju är den 3/5, 6/5 och 8/5 men vi kan komma att kalla löpande under ansökningstiden. Inom ramen för denna tjänst erbjuds du flextid, extern handledning och möjlighet till semesterväxling. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister. Sökande som inte lämnat eller uppvisat giltigt registerutdrag kommer inte anställas. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande. Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anger i annonsen.
Mer info
Kontaktperson Anna Gran
Telefon 040-342566
Email Mejla Anna Gran
Område Malmö stad
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Offentlig Förvaltning, Socionom
Typ av anställning Heltid, Projekt- / Visstidsanställd
Sista ansökningsdag 28 apr 2019 (7 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen är vi cirka 2 400 medarbetare som arbetar tillsammans med arbetsmarknadsfrågor och socialt arbete. Vi formar och utvecklar en verksamhet som svarar an mot de utmaningar och möjligheter Malmö stad står inför, nu och i framtiden. Socialtjänsten i område Norr har ca 180 medarbetare fördelat på fyra enheter; Vuxen, Ekonomiskt bistånd samt Barn och Familj som består av två enheter. Enheterna för Barn och familj består av medarbetare med stort engagemang och med klienten i fokus. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare utvecklas. Vi arbetar för att ha en bra stämning, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor - det som ger positiv energi och god arbetsmiljö på jobbet.