Familjehem-/jourhemsekreterare

Familjehem-/jourhemsekreterare

Som familjehem- /jourhemssekreterare arbetar du med en hög grad av självständighet inom ramen för gällande lagstiftning, riktlinjer och praxis. Samtidigt har du alltid nära till din chef, förste socialsekreterare och dina kollegor för att få professionellt stöd i ditt arbete. Dina främsta arbetsuppgifter är att rekrytera, utreda och handleda familjehem samt jourhem. I tjänsten finns både långvariga kontakter med familjehem men även korta kontakter i akuta situationer med både enskilda individer och samverkansparter. Då vår verksamhet är under ständig utveckling kan tjänsten på sikt komma att förändras och ditt arbete bli än mer inriktat mot jourhem. I din tjänst ingår även att, tillsammans med dina kollegor, arbeta med att utveckla metoder och arbetssätt med inriktning mot kvalitetsstyrning och MI. I ditt arbete samverkar du också aktivt med interna och externa aktörer vad det gäller att utveckla och utföra ett professionellt socialt arbete.

Kvalifikationer
Socionomexamen och minst 3 års erfarenhet av socialt arbete. Arbetet kräver även mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Erfarenhet av socialt arbete avseende barn och unga, BBIC, MI, Procapita samt Kälvestens intervjumetod är meriterande. Även kunskaper i fler språk än svenska ser vi som ett plus. B-körkort och körvana är ett krav. Då du kommer att arbeta med såväl akut problematik som långsiktiga mål krävs ett flexibelt förhållningssätt och en god förmåga att organisera och prioritera dina arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna ofta är av komplex karaktär vilket kräver en god analytisk problemlösande förmåga. Arbetet kräver också att du har en personlig mognad och stabilitet i din person som innebär att du kan förstå och sätta dig in i någon annans perspektiv samtidigt som du bibehåller din professionalitet. Då du samverkar och samarbetar mycket både internt och externt är det viktigt det att du är tydlig och har en god kommunikativ förmåga. Vår verksamhet styrs i hög grad utifrån aktuellt behov vilket kräver en hög grad av tillgänglighet och flexibilitet i ditt sätt att arbeta.

Vill du jobba på en arbetsplats med hög kompetens, ett bra arbetsklimat och med stort engagemang? Tveka inte att söka! Vi erbjuder dig ett intressant och stimulerande arbete där du får möjlighet att bidra med din kompetens. Som anställd inom Malmö Stad erbjuds du även flextid, extern handledning, läsdagar samt friskvårdsbidrag. Preliminära intervjudatum är 24/9 (em), 3/10 (em) samt 4/10 (fm). Vi ser gärna att du som söker är tillgänglig för intervju något eller några av dessa datum. Vid intervju vill vi att du uppvisar socionomexamen. Sökande som erbjuds anställning är även skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister. Sökande som inte lämnat eller uppvisat giltigt registerutdrag kommer inte anställas. Vi ser fram emot din ansökan! Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande. Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anger i annonsen.
Mer info
Kontaktperson Maria Olin
Telefon 0733-03 63 36
Område Malmö stad
Yrkesroll Administration
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Sista ansökningsdag 30 sept (4 dagar kvar)

Om arbetsgivaren

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? I Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är vi cirka 2 200 medarbetare som arbetar med arbetsmarknadsfrågor, socialtjänst och socialt arbete, lokalt geografiskt utvecklingsarbete och trygghetsfrågor. Tillsammans formar och utvecklar vi en verksamhet som svarar an mot de utmaningar och möjligheter Malmö stad står inför, nu och i framtiden. Socialtjänsten i Söder är indelad i fyra enheter med olika uppdrag och fokusområden: barn och familj, vuxna (missbruk och hemlöshet) samt ekonomiskt bistånd. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi chefer jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare utvecklas i en god arbetsmiljö. Vi söker nu en familjehem-/jourhemsekreterare till enheten barn och familj, sektionen för EBO/jour.