Socialsekreterare till resursteam inom ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare till resursteam inom ekonomiskt bistånd

Arbetsuppgifter

Ekonomiskt bistånd och boende Väster är nu i färd med att inrätta ett resursteam och söker två socialsekreterare som vill vara med från start. Som socialsekreterare i resursteamet kommer ditt huvudsakliga uppdrag vara att täcka upp för andra socialsekreterare vid frånvaro på enheten. Din uppgift är att bidra till att frånvaro i verksamheterna inte innebär något avbrott i klientprocesserna och du är den som upprätthåller dessa processer genom att täcka upp vid besök och utföra handläggning på olika tjänster. För att detta ska ske på ett smidigt sätt kommer överlämningarna till ordinarie socialsekreterare vara viktig i det dagliga arbetet. När det inte finns mycket frånvaro och det finns tid för annat, så kommer du att arbeta med kvalitetsutveckling på enheten tillsammans med dina förste och ledningsgruppen. Vid utrymme kommer du även att vägleda tim- och nyanställda.

Resursteamet är en helt ny modell för täckning på enheten. Det är tänkt att arbeta mot flera sektioner och täcker där det behövs, över hela enheten. Eftersom detta team är nytt, så kommer du att få vara med och utforma samt implementera nya rutiner och arbetssätt. Det krävs därför att du har ett stort engagemang och intresse för att vara involverad i utvecklingen av detta team.

Vår målsättning inom ekonomiskt bistånd är ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Det är ett roligt arbete med stor omväxling, olika uppdrag och många kontakter som ger en stor variation av arbetsuppgifter varje dag. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet när det gäller att exempelvis tolka aktuell lagstiftning, riktlinjer och praxis samt en god förmåga att hantera akut uppstådda situationer.

Kvalifikationer

För att vara aktuell för tjänsten så ser vi att du har:
  • Socionomexamen
  • Minst 1 års sammanhängande arbetslivserfarenhet
  • Erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd
Det är meriterande om du har:
  • MI-utbildning
  • Erfarenhet av samarbete med andra aktörer, nätverksmöten och SIP
  • Erfarenhet av arbete i Lifecare
Då tjänsten innebär att du tar dig an kortare uppdrag i olika delar av vår verksamhet ställs även mycket höga krav på samarbetsförmåga och flexibilitet. För att trivas i tjänsten behöver du ha lätt för att anpassa dig till nya miljöer, arbetsgrupper och snabbt kunna skapa nya kontakter och bygga relationer. Detta är särskilt viktigt då du i denna tjänst inte har långvariga kontakter med klienter. Samtidigt bör du vara uppgiftsorienterad och har stort fokus på utförandet av ditt uppdrag.

Om arbetsplatsen

Tjänsten har placering på Eriksfältsgatan 28A.

Vi arbetar för att ha en bra stämning på arbetsplatsen, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor; det som ger positiv energi på jobbet. Vi mycket stolta över vår verksamhet och det vi åstadkommer. Som anställd hos oss erbjuds du introduktion, intern och extern handledning(?), friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling. Därutöver finns möjlighet att arbeta hemifrån 1-2 dagar i veckan när verksamheten tillåter det och vi gör regelbundet kompetenshöjande insatser så som exempelvis fortbildningar.

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten

Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Intervjuer kommer hållas löpande under rekryteringen, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Tillsättning av tjänsterna sker under förutsättning att erforderliga beslut om inrättande av resursteam fattas.
Mer info
Kontaktperson Martina Mårtensson
Telefon 0723-939713
Område Malmö stad
Yrkesroll Hälsa & Sjukvård, Offentlig Förvaltning, Socionom
Typ av anställning Heltid
Hemsida http://malmo.se
Sista ansökningsdag 14 dec 2022 (11 dagar kvar)