Key Account Manager (Grossist), Orkla Foods Sverige AB

Key Account Manager (Grossist), Orkla Foods Sverige AB

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Vi är en lokal samhällsaktör som med våra 1600 medarbetare gör skillnad och bidrar till en mer hållbar och hälsosam vardag. Mer än 90 procent av det vi säljer i Sverige tillverkar vi lokalt på någon av våra 15 anläggningar. Vi går i täten för hållbar produktutveckling och innovation genom våra välkända varumärken Abba, Kalles, Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 6 miljarder kronor och har runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Vår vision är att vi ska vara "Din vän i vardagen" genom att leva upp till våra värdeord - modig, pålitlig och inspirerande. Orkla Foods Sverige ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Vill du arbeta i ett framgångsrikt, internationellt företag med hög marknadsandel och stark produktportfölj? Trivs du med självständigt arbete och att skapa långsiktiga kundrelationer? Om du dessutom uppskattar mat och har erfarenhet av försäljning inom området ska du definitivt läsa vidare här!

Just nu söker vi en Key Account Manager som vill sälla sig till vårt kompetenta och engagerade team och vara med på vår fortsatta resa inom FoodSolutions, utveckla lönsamheten och bidra till hur vi ska arbeta med våra kunder framåt. Tjänsten omfattar ansvar för två av våra största grossister.

Arbetsuppgifter

Syftet med rollen är att utveckla och strukturera vårt samarbete med grossisterna som en viktig samarbetspartner. Genom detta skapar vi en lönsam tillväxt på både kort och lång sikt för vår totala försäljning, med fokus på den privata restaurangmarknaden.

Rollen innebär informellt ledarskap och projektledaregenskaper är välkommet då flera olika funktioner i organisationen är delaktiga i att genomföra kundplanerna, där du, genom eget arbete och via andra funktioner, driver och utvecklar Orkla Foods Sveriges Foodsolution-affär med aktuella grossister. Du kommer att ansvara för försäljningsutvecklingen men även för kundlönsamhet som inkluderar samtliga direkta säljkostnader för kunden.

Dina primära arbetsuppgifter är:
  • Kundkontakt med formella och informella beslutsfattare och kommunikation både internt och externt
  • Planering, administration, genomförande och uppföljning av kundplan och aktiviteter
  • Bevaka och analysera försäljning och resultat - vidta åtgärder om så behövs
  • Ansvar för avtal, investeringar och rabatter
  • Initiera volymdrivande aktiviteter, projekt och kundaktiviteter såsom kundträffar.
Placeringsort är vid vårt huvudkontor i Malmö och du rapporterar till FoodSolutions Business Manager Grossist. Visst resande ingår i tjänsten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, samt god erfarenhet av en liknande roll där eget kundansvar för stora, komplexa kunder ingått. Har du arbetat inom Foodservice eller liknande B2B-bransch, ser vi detta som mycket meriterande. Du är en van användare av Excel som arbetsverktyg.

Tjänsten kräver att du är analytisk och noggrann, kommunikativ och förtroendeingivande. Vi lägger också stor vikt vid att du är driven, självgående, lösningsorienterad, handlingskraftig och hänger med i snabba vändningar. Men framför allt måste du ha passion för försäljning och verkligen vilja nå dina mål.

Din inställning och dina värderingar går hand i hand med våra; du är modig, inspirerande och pålitlig!

Vad kan Orkla erbjuda dig?

Orkla är ett unikt FMCG-bolag med ett starkt fäste i Norden och växer även mycket inom Europa och flera andra länder, bland annat Indien. Möjligheten att få jobba med starka lokala varumärken i ett växande internationellt bolag ger våra medarbetare möjligheten att göra skillnad och påverka vår utveckling. På Orkla tänker vi globalt men vill utveckla lokala lösningar som tillgodoser våra kunders behov, samtidigt som vi utvecklar och stärker våra medarbetare genom att de får göra skillnad.

Kontaktperson och ansökan

Då vi samarbetar med Badenoch + Clark i denna rekrytering är du välkommen att kontakta Senior Consultant Jessica Laos, jessica.laos@badenochandclark.se, om du har frågor om tjänsten. Vi har dock begränsad närvaro under semesterveckorna. Du söker tjänsten på www.badenochandclark.se. Vänligen observera att vi inte accepterar ansökningar via epost. Badenoch + Clark använder tester och videointervjuer som urvalsverktyg för rättvis och fördomsfri rekrytering.

Sommaren är i antågande och du kan ansöka ända fram tills 5 augusti - vi beräknar att hålla intervjuer under vecka 33.

Välkommen med din ansökan!
Mer info
Område Malmö stad
Yrkesroll Försäljning
Typ av anställning Heltid, Tillsvidareanställd
Rekrytering hanteras av Badenoch & Clark AB
Sista ansökningsdag 5 aug 2022 (32 dagar kvar)